Internetové obchody musí vracet poštovné

Určitě víte, že zákazníci e-shopů mají právo do 14 dnů vrátit zboží bez udání důvodu a získat zpět uhrazenou částku. Věděli jste však, že kupující mají nárok i na vrácení poštovného, případně jiných nákladů za dopravu?  Nařizuje to evropská směrnice.

 

Jaká jsou práva zákazníka vašeho e-shopu?

Zrekapitulujme si, co může váš zákazník, podle platných zákonů, s vaším zbožím udělat:

  • rozbalit,
  • vyzkoušet, zda mu vyhovuje,
  • do 14 dnů od převzetí zboží bez uvedení důvodu odstoupit od smlouvy, zboží vrátit a požadovat vrácení uhrazené částky.

Do 30 dnů od doručení odstoupení od smlouvy pak musíte zaslat celou kupní cenu a náklady na dopravu zpět zákazníkovi.

Směrnice 97/7/ES o ochraně spotřebitele

Již rok a půl totiž platí Směrnice Evropského parlamentu a Rady 97/7/ES, která říká, že

„V případě jakékoli smlouvy uzavřené na dálku musí být spotřebiteli poskytnuta lhůta alespoň sedmi pracovních dnů (naše zákony ukládají 14 denní lhůtu – pozn.), v rámci které může od smlouvy odstoupit bez sankcí a bez uvedení důvodu. Jedinou platbou, která může být po spotřebiteli požadována, jsou skutečně vynaložené náklady spojené s vrácením zboží.“

 

Z poslední věty směrnice tedy vyplývá – jediné náklady, které musí kupující uhradit, jsou náklady na poslání zboží zpět. Poštovné za cestu k zákazníkovi se počítá do částky uhrazené za zboží a je tedy třeba ho také vrátit.

Chcete-li znát více podrobností o tomto nařízení, doporučujeme přečíst si článek E-shopy budou vracet poštovné, mají jen rok a půl zpoždění na serveru Lupa.cz nebo samotnou směrnici 97/7/ES.

 

Znáte tuto evropskou směrnici? Vracíte svým zákazníkům poštovné? Podělte se o své zkušenosti. Děkujeme.

 

Ještě nemáte vlastní e-shop?
Tvorba eshopu s Webnode je opravdu rychlá a snadná, svůj internetový obchod můžete mít již dnes!

  • Fux

    Tuto směrnici jsem neznal, a poštovné nevracím.

  • Honza

    Jiste ze neni nutne vracet postovne pokud to nenarizuje cesky zakon. A evropska smernice neni ceskym zakonem.

  • Pěkný den, Honzo.

    Máte pravdu, Evropská směrnice není českým zákonem a český zákon specificky neříká, že se musí vracet poštovné, ale že: „Byla-li smlouva uzavřena při použití prostředků komunikace na dálku, má spotřebitel právo od smlouvy odstoupit bez uvedení důvodu a bez jakékoliv sankce do 14 dnů od převzetí plnění.“

    Záleží na výkladu zákoníku. Pokud se dostanete do sporu, jeden soudce to může vyložit tak, že máte povinnost vracet i poštovné, druhý že nikoliv. Jde tedy hlavně o Váš vztah se zákazníkem – o to, jestli chcete působit jako skutečně seriózní podnik, kterému můžou zákazníci věřit. Samozřejmě, jde tu o peníze. Musíte si tedy spočítat svoji finanční situaci a kalkulovat s ním, že dobré jméno hodně znamená.

    Hodně štěstí při rozhodování o Vaší firemní strategii.

    S pozdravem,
    Vojta, tým Webnode