Webnode blog

7 chyb při tvorbě webu, které odradí návštěvníky vašich stránek

12.2.2016
Vyhněte se častým chybám při tvorbě webu

Víte, že na internetu existuje již více než miliarda webů? Jak si mezi nimi najde místo a pravidelné čtenáře zrovna ten váš? Začněte tím, že se vyvarujete častých chyb, které vyženou návštěvníky ještě dříve, než na vašem webu poprvé kliknou.

Pokud nejste profesionálové, kteří už mají několik úspěšných webů za sebou, nebudujte virtuální zámky, mnohem lepší cestou je jednoduchost. Střízlivý odhad vašich možností a výběr vhodného nástroje pro tvorbu webu vám dají do rukou velkou konkurenční výhodu.

Vytvořte si vlastní webové stránkyS Webnode nemusíte znát HTML ani umět programovat

Mnozí uživatelé internetu nesledují trendy webdesignu, ani neberou ohled na základní pravidla tvorby webových stránek. Můžete oproti nim snadno získat výhodu a uspět se svým vlastním webem. Připravili jsme pro vás přehled 7 častých chyb při tvorbě webu a tipy, jak se jim vyhnete.

Chyba č. 1: Web bez plánu a cíle

Vytvořit si webové stránky dnes zvládne, i díky novému Webnode, téměř každý. Kvalitní web se však neobejde bez přípravy, která vám může do budoucna ušetřit mnoho času. Dobře si promyslete, pro koho stránky tvoříte, jaký vzhled vaše čtenáře zaujme, co všechno jim na webu nabídnete a co je cílem, kterého chcete dosáhnout. Teprve potom se pusťte do díla.

Než začnete tvořit, odpovězte na tyto otázky:

  • Pro koho web děláte?
  • Jak chcete, aby vypadal?
  • Jaký obsah návštěvníkům nabídnete?
  • Jaké jsou vaše cíle?

Chyba č. 2: Nepřehledná domovská stránka

Jednou z nejdůležitějších částí webu je domovská stránka. Jejím základem je viditelný titulek, který návštěvníky obeznámí s tematickým zaměřením vašeho webu. Průměrný návštěvník, který je na vaší stránce poprvé, se rozhoduje zhruba 10 vteřin, zda mu web má či nemá co nabídnout. Proto je důležité upoutat pozornost a vzbudit zájem – titulek a podtitulek (či slogan) jsou k tomu ideální.

Výstižný titulek na webu ve Webnode 2.0Výstižný titulek a podtitulek na stránkách miklanek.webnode.cz

Velmi důležitým prvkem je také menu, které by nemělo mít příliš mnoho položek (ideálně do 8, výjimkou jsou e-shopy) a zároveň musí být pro návštěvníka srozumitelné. Položka v menu, pod níž si návštěvník nic nepředstaví, je zbytečná.

Domovská stránka funguje jako výloha a reprezentuje úroveň vašeho webu. Pamatujte na pravidlo 10 vteřin – čím přehlednější stránky, tím lépe vynikne vše podstatné. Přesto musíte návštěvníkům na domovské stránce poskytnout pár stručných informací a nabídnout nějakou přidanou hodnotu, kvůli které se budou na váš web vracet.

Význam domovské stránky:

  • slouží jako rozcestník,
  • určuje vizuální standard webu,
  • tematicky ukotvuje web.

Chyba č. 3: Webové stránky ve všech barvách duhy

Pokud zrovna netvoříte web pro klauny nebo pro mateřskou školu, vyhněte se široké paletě použitých barev. Nadbytečné množství barev, které spolu mnohdy ani neladí, snižuje přehlednost stránek a odtahuje pozornost od toho hlavního – od samotného obsahu. Zvolte nejlépe čtyři, z nichž dvě využijte jako hlavní a dvě jako doplňkové.

Při volbě barev také myslete na to, že veškerý text na stránkách musí být dobře čitelný. Pokud nemáte cit pro barvy, držte se ověřené klasiky – černého písma. Tomu přizpůsobte také barvu pozadí.

Kontrast pozadí s textem na webuVybírejte dostatečně kontrastní barvy, jinak text nikdo nepřečte

Chyba č. 4: Neužitečný a zastaralý obsah

Vytvořit webové stránky naplněné stručným obsahem zvládnete za pár hodin. Potřebujete však návštěvníky zaujmout, aby se k vám vraceli. Ideální je, když pravidelně publikujete zajímavé příspěvky a samozřejmě také aktualizujete starší obsah, který již není pravdivý. I při tvorbě obsahu platí – raději méně a zajímavě než hodně a o ničem.

Dbejte také na uspořádání obsahu. Nestrukturovanou masu textu bez nadpisu, podnadpisů a grafických předělů spolehlivě odradí většinu návštěvníků. Využívejte v příspěvcích názorné obrázky, videa, infografiky, uživatelé je mají rádi a snáze porozumí textu. Nic se však nemá přehánět.

Fotogalerie ve Webnode 2.0Pokud chcete návštěvníkům ukázat desítky fotografií, nevkládejte je všechny do textu, použijte odkaz na fotogalerii (web: maivabaraka.cz)

Chyba č. 5: Návštěvníci nevědí, co mají udělat

Nabízíte na svém webu služby a chcete, aby vás návštěvníci kontaktovali? Napište jim to. Mějte na stránkách konkrétní nabídku a kontaktní formulář. Vložte na web reference spokojených klientů. Pokud návštěvníky nevybídnete k požadované akci, až na výjimky ji neudělají. Slušně formulovanou výzvou k akci nikoho neurazíte.

Chyba č. 6: Pomalý web se zbytečným obsahem

Vyhněte se hudbě v pozadí vašich stránek, burzovnímu lístku, stejně tak vyskakujícímu videu, kterým chcete návštěvníky přivítat. Většinu internetových uživatelů obtěžuje video nebo hudba, které nevědí jak vypnout. Zaměřte se na přehlednost, rychlost a funkčnost svého webu. Nic nepotěší návštěvníka více, než když se za prvních 10 vteřin nejen zorientuje, ale dokonce najde i to, co potřebuje.

Optimalizovaný web bez widgetůŽádné zbytečnosti navíc – na webu Pizzerie steak Grunt snadno a rychle najdete vše potřebné

Chyba č. 7: Web před spuštěním neviděl nikdo jiný

Už máte web připravený dle svých představ? Nezbývá než nechat jej otestovat. Ukažte své webové stránky několika známým a dejte jim za úkol najít konkrétní informaci či provést požadovanou akci na vašem webu. Sledujte, na kterém místě si nevědí rady, co nemohou najít, a jak dlouho jim úkol trvá. Problematická místa upravte a testujte znovu.

Rada na závěr – K.I.S.S.

Znáte metodu K.I.S.S. – Keep It Short & Simple? Je využívána napříč mnoha obory lidské činnosti. Doslovný překlad („Udrž to jednoduché a hloupé“) mnohé napoví, ale při tvorbě webu jde především o to, že jakýkoliv prvek, který není nezbytný pro návštěvníky a naplnění vašich cílů, je zbytečný. Pokud se chcete držet současného trendu přehledných a rychlých webů optimalizovaných pro mobilní zařízení, vytvořte si moderní web u Webnode.

Které prvky na cizích webech vám nejvíce vadí? Podělte se s ostatními v komentářích.

Bohuslav Khýr (6 příspěvků)

Bohuslav tvoří příspěvky na blog a stará se o to, abyste se na stránkách Webnode cítili jako doma. Sleduje nové trendy v online světě a rád se o ně podělí. Ve volném čase čte a sportuje.

7 chyb při tvorbě webu, které odradí návštěvníky vašich stránek by