Jak vydělávat na svém blogu

Jak vydělávat pomocí blogování

Ať už píšete osobní blog, nebo spravujete oficiální blog své společnosti, s troškou úsilí můžete svou práci zúročit. Přečtěte si, které postupy opravdu fungují, a vyzkoušejte, jaké strategie jsou tou nejlepší volbou pro obsah vašeho blogu, obchodní cíle i publikum.

Čtenáři blogy milují. Blogy rádi čteme a využíváme je nejen k propagaci naší značky či produktu, slouží i jako místo pro sdílení našich koníčků a osobních úspěchů. Oblíbenost blogování je opravdu veliká, a navíc je s jeho pomocí možné vydělávat peníze. Jak tedy návštěvnost a popularitu proměníte ve skutečný příjem?

 

8 způsobů, jak blogem vydělávat peníze

Podařilo se vám vytvořit úspěšný blog a máte pravidelné čtenáře. Nyní nastal čas pro výběr těch nejlepších strategií, které vám pomohou proměnit blog ve zdroj příjmu. Existují přímé i nepřímé způsoby. Ty přímé zajišťují příjem samotným zveřejňováním článků. Ty nepřímé (tzv. inbound marketing) spočívají v přilákání návštěvníků, kteří se v budoucnu stanou vašimi zákazníky. Nyní si představíme nejběžnější a osvědčené přímé strategie monetizace.

1.      Bannery a reklamy

Pravděpodobně uhádnete, v čem tato strategie spočívá. Jde o princip, kdy dostáváte zaplaceno za každý klik na reklamu, který návštěvníci udělají, nebo za každých 1 000 zobrazení stránky. Jednoduše se zaregistrujete u poskytovatele a on vám zašle kód, který umístíte na svůj web. Od toho okamžiku bude poskytovatel zasílat na váš web reklamu, která bude pro jeho obsah relevantní, většinou ve formě obrázku či textu. Nejznámějším dodavatelem takových reklam je Google AdSense. Vydělaná částka se odvíjí od návštěvnosti vašich stránek a množství návštěvníků, kteří na reklamu kliknou. Pokud nemáte opravdu vysokou návštěvnost, příjem bude spíše okrajový. Pamatujte také, že reklamy mohou být pro návštěvníky rušivé, a v konečném důsledku je mohou od návštěvy vašeho blogu spíš odrazovat.

Možnosti rozvržení reklamy na blogu

Příklady rozvržení reklam na stránkách

2.      Affiliate programy

Neprodáváte-li vlastní produkty nebo služby, můžete propagovat výrobky jiných prodejců a získat podíl z každého prodeje či jiné akce provedené přes váš affiliate odkaz. Je to jednoduché – potřebujete zajímavý obsah, který odpovídá tomu, co se chystáte propagovat a s čím máte v ideálním případě vlastní zkušenost. Pak se zaregistrujete do affiliate programu daného prodejce a získáte speciální odkaz na propagovaný produkt, který dokáže sledovat zákazníky přicházející z vašeho blogu. Takový odkaz vložíte na svůj blog jako banner, textový odkaz nebo jakoukoli jinou formu doporučení, která zákazníky povzbudí k nákupu. Jakmile někdo na odkaz klikne a dokončí proces nákupu, získáte provizi. Pokud například propagujete Webnode, získáte 100 dolarů za každý první nákup prémiových služeb zákazníkem, který přijde přes váš affiliate odkaz. S pomocí affiliate programů můžete získat pravidelný pasivní příjem.

Stránky Partnerského programu Webnode

Affiliate program Webnode

3.      Sponzorství

Na svůj blog můžete umístit sponzorovaný obsah. Některé agentury nebo společnosti vás mohou kontaktovat s požadavkem na zveřejnění článku o jejich produktu. Vyplatí se takový obsah označit jako sponzorovaný. Většině čtenářů nevadí reklamní obsah, který se sem tam na webu objeví, ale pokud to s reklamami přeženete, váš blog může snadno ztratit dobrou reputaci a pravidelné návštěvníky. Obsah pro svůj blog vybírejte pečlivě, tak aby ladil s jeho zaměřením a byl pro vaše čtenáře přínosný. Vyhýbejte se obsahu, který je prvoplánově prodejní.

Příliš mnoho reklamy škodí

Takto by váš blog určitě neměl vypadat. Udržujte čistý a přehledný vzhled.

4.      Fyzické produkty

Na blogu můžete vydělávat prodejem hmatatelných produktů, které souzní se zaměřením vašeho blogu. Produkty můžete vyrábět nebo nakupovat od dodavatelů. Píšete-li o fotografování, můžete prodávat i fotoaparáty. Blogujete o módě? Prodávejte vlastnoručně šité oblečení a doplňky. Coby cestovatelský blogger můžete nabízet šikovné kapsičky na peníze, jako odbornice na kosmetiku zase ručně odlévaná mýdla. Stačí si založit internetový obchod a začít prodávat to, co je vašemu srdci blízké. Prodej takových výrobků sice vyžaduje skladovací prostory a organizaci dopravy, ale může být v konečném důsledku jednodušší než prodej digitálních produktů. Pokud jste k takovému kroku odhodlaní, jistě zvládnete i takové výzvy, jako je logistika a zákaznický servis.

Domácí marmelády

Domácí marmelády, které prodává úspěšná food bloggerka

5.      Digitální produkty a stahování – e-knihy

Chcete se stát autoritou ve svém oboru? Určitě vám pomůže zveřejnění elektronické knihy nebo jiného informačního materiálu o vás nebo vašem podnikání. Propagací takové e-knihy budete propagovat i sami sebe a svoji značku. Pokud chcete, aby čtenáři za takový zdroj informací zaplatili, dejte si opravdu záležet, aby obsah stál za to. Měl by být přidanou hodnotou obsahu, který poskytujete na blogu volně k přečtení – tedy jít více do hloubky, popisovat více detailů či příkladů, být ještě lépe vizuálně zpracovaný atd. Největšími nevýhodami této strategie jsou čas a energie, které do obsahu musíte investovat. Další možností je nabídnout elektronickou knihu ke stažení zdarma, čímž se čtenář, který si ji stáhne, zapíše k odběru vašich prodejních newsletterů. Do knihy můžete také přímo zahrnout reklamy.

Digitální produkty získávají na oblibě

Váš e-book se může snadno dostat do knihovničky vašich čtenářů

6.      Online kurzy a workshopy

Jako v případě elektronických knih je v první řadě potřeba disponovat kvalitním obsahem, který bude užitečný vašim čtenářům. Pak ho můžete nabízet v podobě online kurzu, webináře nebo workshopu. Ideální je vytvořit zpoplatněný interaktivní návod, vedoucí čtenáře krok za krokem k dosažení cíle. Kurz můžete zpoplatnit jednorázovou částkou, nebo zvolit měsíční poplatek. V každém případě je potřeba vytvořit skutečně zajímavý a unikátní kurz, protože nabídka vaší konkurence je široká. Tato strategie je náročná i tím, že vyžaduje skutečně obsáhlé přípravy, dokonce ještě větší než třeba výše zmíněný prodej digitálních produktů. Na druhou stranu se kvalitní produkt může proměnit ve zlatý důl.

 

Kurzy online

Vzdělávání online je stále oblíbenější

7.      Konzultace a koučink

Přivedli jste návštěvníky na svůj blog, stali jste se odborníky ve svém odvětví a nyní jste schopní nabídnout soukromé konzultace. Tím pozdvihnete vzdělávací hodnotu svého blogu na další úroveň. Tato strategie se může stát opravdu výnosnou – cenu za takové konzultace si nastavujete sami, ale dlužno dodat, že pro začátek je dobré zvolit dostupné a rozumné ceny. Až získáte více zkušeností a referencí, budete si moci dovolit ceny navýšit. Nezapomínejte, že za konzultacemi se skrývá velké množství práce a sebevzdělávání, a nejde tu o strategii pohodlného pasivního příjmu.

Koučing, mentoring

Raději si o expertovi přečtete na webu, nebo se s ním setkáte osobně?

8.      Dárcovství

Jde o nejpřímější cestu, jak na internetu získat peníze. Pokud se čtenářům líbí obsah nabízený zdarma, proč je nepožádat o malý příspěvek, který vám pomůže pokračovat v kvalitní práci? Už jste narazili na tlačítko „Věnovat šálek kávy“ na stránkách, které vás bavily? Jde o formu malého peněžního daru – můžete použít tlačítko platební služby PayPal nebo rovnou zveřejnit své platební údaje.

Dárcovstí - možnost podpořit autory

Každý den si pročítáme zdarma obsah spousty webů. Věnujte autorovi šálek kávy jako poděkování.

Závěrem

Primárním krokem je vytvořit vlastní blog, psát zajímavé články, které se objeví ve vyhledávačích, a přivést na blog čtenáře. Aby váš blog vydělával peníze, musíte zvolit tu správnou kombinaci strategií. Můžete nabízet relevantní produkty jako affiliate partner, vybudovat si databázi odběratelů novinek a zasílat jim prémiové (tedy placené) elektronické knihy či požádat o malý příspěvek na provozování blogu. Pamatujte, že i když se výsledky nedostaví okamžitě, neznamená to, že děláte něco špatně. Často je potřeba jen vytrvalost a trpělivost. Úspěšní lidé vám potvrdí, že průlom se ve většině případů neodehraje přes noc. Zkrátka a dobře to nevzdali, a dočkali se zaslouženého úspěchu.

 

Které strategie jste zvolili vy? Které další zafungovaly na vašem blogu? Dejte nám vědět v komentářích pod článkem.