Základy SEO – úvod

Máte-li firemní stránky, e-shop, blog či osobní web, přirozeně si přejete být vidět na internetu. V souvislosti s tím se často skloňuje slovo nebo zkratka SEO – pro řadu lidí je však tento pojem nepochopitelný. V sérii článků na našem blogu bychom vám chtěli přiblížit, v čem vám může SEO pomoci a jaké široké možnosti uplatnění nabízí. V tomto článku si ujasníme, co pojem SEO vlastně znamená a kolik času vyžaduje.

Co je SEO?

SEO (anglicky Search Engine Optimization – neboli optimalizace pro vyhledávače) se dá definovat jako marketingová disciplína zaměřená na zlepšení zobrazení vašich stránek v organických (neplacených) výsledcích vyhledávání.

Trochu jinak lze SEO popsat jako soubor metod, které ovlivňují viditelnost vašeho webu ve výsledcích vyhledávání.

Je to dlouhodobá aktivita, která má za cíl zlepšit pozice webu ve vyhledávači, a tím vám přivést na stránku i více relevantních návštěvníků (nikoliv pouze uživatelů, kteří se na vaše stránky dostanou a okamžitě je opustí).

Co není SEO?

SEO není stavba a optimalizace webu primárně pro vyhledávače např. ve formě klíčových slov umístěných na web bez jakéhokoliv kontextu. Nedá se nastavit jedním kliknutím, ani není možné si v jeho rámci zaplatit za lepší pozice ve vyhledávačích (zaplatit můžete osobě, která vám SEO bude dělat, ale platíte jí za práci, nikoliv za samotné umístění stránky ve vyhledávači).

SEO také není žádná forma přímé reklamy a ani vám nikdy nezaručí dobré umístění ve výsledcích vyhledávání, alespoň ne ze začátku.

Přímé formy reklamy (PPC) ovlivňují pozice v placených výsledcích vyhledávání. V této sérii článku se však budeme primárně věnovat pouze přirozeným výsledkům vyhledávání.

Kolik času SEO vyžaduje?

Výše jsme již zmínili, že SEO je dlohodobější proces a nedá se nastavit jedním kliknutím. Při dobře zvolené strategii je však mnohem snazší se na přední pozice dostat.

Každá oblast podnikání a prezentace na internetu má svá specifika, optimalizace pro vyhledávače je tak pro každý web individální a vyžaduje čas, pozornost a trpělivost.

Jakmile se do práce na optimalizaci stránek pustíte, je vhodné mít na paměti i tyto faktory.

  1. Google nereaguje ihned – změny provedené na webu se indexují až po určité době a dochází také až k následnému hodnocení kvality stránek.
  2. Autorita a důvěryhodnost stránky hraje svou roli – stránka s existujícím kvalitním obsahem již řadu let bude mít vždy lepší podmínky, než stránka nová, svou roli tak hraje i konkurence.
  3. Nejasná pravidla hry – v současnosti není algoritmus Google, na základě kterého se stránky zobrazují ve výsledcích vyhledávání, veřeně dostupný. Všechny navrhované postupy pro zlepšení pozic ve vyhledávačích se doporučují, protože byly otestované v praxi napříč různými weby a byly vyhodnoceny jako relevantní a funkční.
  4. SEO se vyvíjí – nejenom Google mění pravidla hry, ale i např. očekávání uživatelů se mění. Internet zkrátka používáme trochu jinak než dříve (např. stránky prohlížíme pomocí mobilních zařízení), nemůžeme tedy používat stejné techniky jako v minulosti.
  5. SEO je potřeba dělat postupně – nejde očekávat, že si zaplatíte SEO agenturu, dáte jí např. dvacet tisíc, ona vám vypracuje analýzu, udělá pár změn na stránce a jste za vodou – jednorázové akce tohoto typu na chvíli pomohou, ale v dlouhodobém horizontu funkční nebudou, je potřeba na všem pracovat postupně a nenechat stránku několik měsíců bez povšimnutí.
  6. Obsahová strategie – pokud se vydáte cestou obsahového marketingu, bude nutné věnovat dost úsilí vytvoření kvalitního plánu na řadu měsíců dopředu, spěch se nevyplácí.
  7. Organický prostor se stále zmenšuje – časy, kdy bylo ve vyhledávání vidět jen pár reklam a deset organických výsledků jsou již pryč – Google nabízí doplňující infromace jako mapy, počasí, texty písní, definice, matematické vzorce, apod. – vše toto zabírá místo dalším výsledkům vyhledávání a všichni dobře víme, že druhá stránka Google jakoby neexistovala..
  8. Silná konkurence – pokud vystupujete v oboru se silnou konkurencí, bude vždy těžké je přetlačit, obzvláště pokud nemáte vlastní USP (konkurenční výhoda) nebo více peněz na marketing.

Zde tak můžeme vidět, že nejde jenom o to něco na stránce nastavit – dobré je si vše promyslet a pak se postupně vrhnout do úprav a dodržovat jistý dlouhodobější plán.

V rámci našeho editoru pro tvorbu stránek vám nabídneme kvalitní základ, na kterém můžete stavět. Po založení stránky bude mít web obsah přednastavený podle zvoleného typu šablony, který vás navede, co dále doplnit – vše si můžete upravit, či úplně předělat podle sebe.

 

Další díly našeho seriálu se budou věnovat těmto tématům:

Základy SEO – Obecné postupy a doporučení

Základy SEO – Jak začít (obsah, cílová skupina, konkurence, vlastní doména)

Základy SEO – Základní nastavení editoru – titulek, popis, klíčová slova

Základy SEO – Linkbuilding

Základy SEO – Napojení na vyhledávače

Základy SEO – Sociální sítě a další propagace

Základy SEO – Hodnocení dat (analýza návštěvnosti)

Základy SEO – „Mobile first indexing“

Jste spokojení s pozicí vašich stránek ve výsledcích vyhledávání? Jaké postupy používáte? Dejte nám o nich vědět v komentářích pod článkem.