Základy SEO – Jak začít?

Obsah webu jako základ SEO

V předchozích článcích jsme se věnovali celému procesu optimalizace stránek pro vyhledávače v obecné rovině, nyní se pojďme podívat, čím vlastně začít a jak vytvořit dobrý plán, podle kterého pak budete postupovat.

V první řadě je nutné si uvědomit, pro koho web děláte – primárně to není pro vyhledávače, ale pro návštěvníky dané stránky. Je tedy potřeba odhadnout, kdo vlastně bude vaši stránku navštěvovat. Zároveň se můžete inspirovat u konkurence. Po zhodnocení se pak pustíte do tvorby vlastního obsahu a celkový koncept podtrhnete použitím vhodné domény.

Cílová skupina

Je vaše stránka určená pro mladší generaci, pro starší čtenáře, pro lidi z oboru? Nebo je web určený pro široké spektrum čtenářů?

Jaký jazyk vaše publikum používá? Mluví spisovně, či používají spíše obecný jazyk a hovorovější výrazy?

Budou chtít vaši návštěvníci vidět pěkné velké obrázky, či se spokojí raději s věcným textem bez dalších výplní?

Bude se na vaši stránku přistupovat spíše z mobilních zařízení, či předpokládáte zdroje přístupu z klasického PC?

Než začnete tvořit obsah, je dobré se nad těmito otázkami zamyslet a pokusit se je zodpovědět – nejedná se o plný výčet, najdete jistě řadu dalších.

Jak vaši návštěvníci stránky prohlížejí

Nespokojte se s tím, že je stránka přehledná a srozumitelná pro vás a podívejte se na web očima čtenáře. Právě návštěvník stránky je ten, pro koho má být web určený a pokud si se stránkou nebude rozumět, či se neztotožní se stylem komunikace, zbytečně přijdete o jeho přízeň.

Po rozmyšlení můžete vytvořit sadu textů či návrh stránky a ty dát zkontrolovat několika lidem z vaší cílové skupiny – nemusí to být ani tak složité, obraťte se na přátele či rodinu, jistě rádi pomohou a dají vlastní návrhy.

Zpětnou vazbu pak nevnímejte jako kritiku vašeho úsilí, ale jako konstruktivní názory nezainteresovaných osob. Pokud tyto poznatky rozumně zpracujete a zakomponujete na váš web, bude atraktivnější pro ty, na které cílíte, ale i pro další skupiny uživatelů (stránka bude mít úspěch a dosáhne lepších výsledků ve vyhledávačích s přesahem na další uživatele).

Stačí mít otevřenou mysl a vnímat názory okolí.

Konkurence

Kdo nechce být první ve výsledcích vyhledávání, ať zvedne ruku!

Většina lidí, kteří se na internetu prezentují, to dělá primárně s cílem něco získat (pozornost, návštěvnost, zisk, apod.). Pokud do tvorby stránky investujete svůj čas, finance a další zdroje, je pochopitelné, že od toho očekáváte výsledky. Oblast SEO je v tomto relativně spravedlivá, protože si svoje umístění ve vyhledávačích nemůžete koupit, je nutné na něm pracovat. Pokud se nenacházíte na prvních stránkách vyhledávání, je pravý čas se zamyslet nad tím, co dělají jinak ti, kteří tam jsou. V čem jsou jejich stránky jiné, lepší, zajímavější?

Mnozí na svou konkurenci nahlíží s nevolí a zavírají před ní oči. Přitom je to velmi jednoduché. Zkuste se nezaujatě podívat na weby svých konkurentů, či na stránky, které jsou na prvních pozicích ve vyhledávačích. Pokuste se objektivně zhodnotit, v čem jsou oproti vám napřed – nejde o to kopírovat a zcizit někomu nápady. Najděte to, co na těchto stránkách vaši cílovou skupinu nejvíce osloví a zaujme.

Následně se pokuste získané poznatky přizpůsobit vašemu webu a přirozeně je zakomponovat do vlastního obsahu.

Obsah

První dva body tohoto článku by vám měly dát představu, jakým způsobem komunikovat s návštěvníky stránek. Následně se již pustíte do tvorby vlastního obsahu.

Zde je nutné zdůraznit, že samotný obsah je vlastně to nejdůležitější, co v rámci SEO můžete udělat. Nastavení různých klíčových slov, titulků, apod. nikdy nebude mít takový efekt, jako právě obsah webu.

Stránky se dělají pro jejich čtenáře – tedy nikoliv pro roboty, které je procházejí a indexují. Pokud obsah nebude dostatečně přitažlivý, uživatelé internetu si stránku neoblíbí a publikum se vám s největší pravděpodobností nebude rozšiřovat, takže se na přední pozice ve vyhledávači dostanete jen těžko.

Na internetu existuje řada různých nástrojů na „kontrolu SEO“, které hodnotí např. velikost obrázků, nadpisů, samotný kód webu, ale tyto nástroje vám neřeknou, zda je obsah kvalitní a lákavý.

Vyhledávače dokáží podle chování uživatelů hodnotit kvalitu obsahu a pokud web nebude přínosný, nebudou jej posouvat dále. O způsobech psaní textů a tvorby samotného obsahu by se dalo napsat hodně, nicméně vše bude záležet na vašem publiku.

Struktura obsahu stránky

Nabízíme vám pro začátek několik základních tipů:

  1. Kvalita – snažte se používat přirozený jazyk, který bude obsahovat opravdu přínosné informace – doby vkládání klíčových slov do každé druhé věty jsou již dávno za námi. Pro obrázky volte vhodné rozlišení a snažte se, aby odpovídaly tématu dané stránky.
  2. Originalita – vždy vytvářejte vlastní texty, nekopírujte je z jiných stránek (klasicky popisy produktů v eshopech). Vyhledávač toto dovede poznat, zároveň si mohou všimnout samotní uživatelé a to vám dobré jméno neudělá. Texty také budou pak zajímavější a čtivější.
  3. Vhodné členění textu – používejte nadpisy, podnadpisy, samostatné sekce. Text pak bude přehlednější, dnes již téměř nikdo nechce lovit důležité informace z padesáti odstavců a tím ztrácet čas.
  4. Přiměřená délka textu – pokud bude text příliš dlouhý, ztratí čtenář pozornost a mohou mu uniknout ty nejdůležitější informace, které jste mu chtěli sdělit.
  5. Jednotný styl – pro nadpisy používejte stejnou velikost písma, stejně tak pro podnadpisy, apod. Nedoporučuje se kombinovat příliš různých fontů písma, opět to odvádí pozornost a texty nejsou tolik přehledné.
  6. Jednoduchá navigace – uživatelé nechtějí trávit čas tím, že budou hledat, kde je stránka, o které mluvíte – používejte odkazy, tlačítka, apod. Nedělejte menu svých stránek zbytečně složité.
  7. Výzvy k akci – pokud si přejete, aby uživatel něco objednal, stáhl si newsletter nebo kliknul na požadovanou stránku, zvolte tlačítko s jasným pokynem – tím uživateli vše usnadníte.
  8. Vyzkoušejte si, jak stránka vypadá na telefonu – jestli sami zjistíte, že se stránka nedá na mobilních zařízeních prohlížet, nemůžete to chtít ani po návštěvnících.

Toto jsou obecná doporučení – na internetu najdete řadu dalších rad a podrobnějších informací, doporučíme však sledovat pouze novější články, nebrat vše úplně doslova a trochu experimentovat. Co funguje u jednoho projektu, nemusí platit univerzálně.

Ve Webnode najdete šablony s nachystaným obsahem a jednotným stylem, které vám pomohou web naplnit tak, aby byl přehledný a moderní. Také můžete přidávat další stránky a podstránky, prvky jako jsou fotogalerie, formuláře, apod. a vše přizpůsobit svým potřebám a představám.

Vlastní doména

Používání vhodné názvu stránky patří spíše do způsobů propagace. Nicméně při tvorbě stránky je dobré již myslet na to, pod jakým názvem vás uživatelé na internetu najdou. Název by měl odpovídat obsahu. Pokud již máte vlastní značku a chcete ji dále budovat, je vhodné použít i dané jméno.

Myslete hlavně na to, aby byla doména dobře zapamatovatelná a aby se dala snadno napsat do adresního řádku bez překlepů. Také by měl již název webu něco sdělit a nemělo by to být generické slovo bez spojení s vaším obsahem.

Podnikáte-li hlavně lokálně, je možné spojit oborové a místní názvy (např. ucetni-chomutov.cz nebo pekar-olomouc.cz). Mějte však na paměti, že na takto obecném názvu jen obtížně vybudujete vlastní značku. Lidé si vás lépe zapamatují, pokud budete mít výraznou značku (např. nevsedni-ucetni.cz nebo pekar-pece-housky.cz).

Domén můžete používat u stránky vždy více a kombinovat např. místní názvy s vaší značkou. Zajímají vás další tipy? Přečtěte si náš článek o tom, jak vybrat správnou doménu.

Dále v našem SEO seriálu probereme tato témata:

  1. Základy SEO – Úvod
  2. Základy SEO – Obecné postupy a doporučení
  3. Základy SEO – Jak začít (obsah, cílová skupina, konkurence, vlastní doména)
  4. Základy SEO – Základní nastavení editoru – titulek, popis, klíčová slova
  5. Základy SEO – Linkbuilding
  6. Základy SEO – Napojení na vyhledávače
  7. Základy SEO – Sociální sítě a další propagace
  8. Základy SEO – Hodnocení dat (analýza návštěvnosti)
  9. Základy SEO – „Mobile first indexing“

Znáte dobře svoji cílovou skupinu? Jak jste postupovali před samotnou tvorbou vašich stránek?