Základy SEO – Odkazy na vašich stránkách

Budování zpětných odkazů

V následujícím textu si vysvětlíme, jak pracovat s odkazy na vašich stránkách, a krátce zmíníme i budování zpětných odkazů, tzv. linkbuilding.

Pro naše potřeby si téma rozdělíme do dvou sekcí – budování odkazů interních (uvnitř vaší stránky) a externích (těch, které vedou z vašeho webu na jiné stránky).

Interní odkazy

Odkazy nastavené v rámci vaší stránky slouží dvěma hlavním účelům. Usnadňují navigaci uživatelům a pomáhají vyhledávačům, jako jsou Seznam nebo Google, rychleji indexovat vaše stránky.

Navigace

Hlavním navigačním prvkem na stránce je vždy samotné hlavní menu. Nadto můžete prohlížení obsahu uživatelům usnadnit pomocí linků, tak aby se na relevantní stránky dostali ještě rychleji a přirozenější cestou. Interní odkazy vám skvěle poslouží, pokud máte:

  1. Web s velkým množstvím obsahu a dlouhé stránky plné informací. V tomto případě doporučujeme přidat odkazy na související stránky vašeho webu. Můžete takto rozvíjet určité téma bez toho, aby byla stránka příliš dlouhá a uživatel se v ní snadno ztratil.
  2. Internetový obchod. Přidání odkazů na podobné produkty či příslušenství může přesvědčit zákazníky k vložení další nebo dražší položky do košíku a vám zvýšit objem prodejů.
  3. Stránky, jejichž obsah chcete přirozeně propagovat. K nabízeným službám můžete takto přidat odkaz na kontaktní stránku nebo objednávkový formulář.

Kam odkazy vkládat

Přímo do textu – Na textové odkazy už jsou uživatelé zvyklí a vědí, co se stane, když na ně kliknou. Ideálně by měl odkaz otevřít stránku se souvisejícím tématem. Pokud odkaz nebude relevantní, uživatele to pravděpodobně odradí a vaše stránky rychle opustí.

Do obrázků – Přestože obrázky často upoutají více pozornosti než samotný text, využít je pro odkazy má svá úskalí. Vyhledávač Google nerozezná, co je na obrázku, a nedokáže tak určit, zda je odkaz relevantní. Také oficiální doporučení společnosti nabádají spíše k používání odkazů v textu. Obdobně matoucí mohou být obrázky při prohlížení stránek na mobilním zařízení. Zde nemusí být úplně jasné, které obrázky jsou „klikatelné“, a které ne. Byla by však škoda zavrhnout odkazy v obrázcích na svých stránkách úplně. Zkuste pomocí kontextu zajistit, aby bylo patrné, že na obrázek může návštěvník kliknout, a kombinujte linky v obrázcích s textovými odkazy.

Do tlačítek – Tlačítka s výzvou k akci, např. „Objednat službu“ nebo „Zobrazit novinky“, jsou užitečná, protože návštěvníkovi ukazují jasnou cestu k požadované akci či stránce. V editoru Webnode tlačítka na stránky snadno přidáte, stačí postupovat podle tohoto návodu.

Indexace vyhledávači

Vyhledávače používají tzv. indexační roboty, kteří prochází web a zaznamenávají nový obsah. Vše se děje automaticky, nicméně takový robot nemusí najít úplně všechny stránky vašeho webu či nastaví větší důležitost stránce, u které to tolik nepotřebujete.

Interní odkazy celému procesu napomohou – robot najde na stránce odkaz, přesune se na další stránku a tak dále, dokud není celý váš web zaindexovaný.

Počet odkazů, které vedou na konkrétní stránku, pomůže vyhledávacím robotům určit, jak důležitá daná stránka je. Je to jednoduché – stránka s největším počtem odkazů je nejdůležitější z celého webu, a měla by proto být upřednostněna ve vyhledávačích. Ujistěte se proto, že všechny stránky vašeho webu mají dostatečný počet odkazů. Chcete-li si na toto téma přečíst více, hledejte pod termínem „interní prolinkování“.

Mapa stránek

Mapa stránek, tzv. „sitemap“, je vlastně seznam všech dostupných stránek na daném webu a důležitý zdroj informací pro indexační roboty. V našem editoru je mapa stránek generována automaticky. Vy pak můžete snadno dát vyhledávačům vědět, že vaše stránky existují. Toto napojení nezbytně nutné není, ale velmi pomůže při indexování nových změn a zobrazení vaší stránky ve vyhledávání. Jinak může tento proces trvat i několik měsíců.

Externí odkazy

Dalším důležitým prvkem je používání odkazů, které vedou mimo vaši webovou stránku. Ty mohou směřovat na různé spřízněné blogy, podobné stránky s podrobnějšími informacemi, sociální sítě apod.

Doteď jste se snažili návštěvníky na vašich stránkách udržet co nejdéle. Proč byste je najednou měli posílat jinam? Protože kvalitní externí odkazy pomohou i vám.

  1. Vyhledávačům bude jasnější, čím se vaše stránka zabývá. Podle vašich odkazů se dá poznat, jakým tématům se váš web věnuje, v jakém oboru pracujete nebo kdo je vaše konkurence. Vyhledávače vás mohou podle těchto informací lépe zařadit a propagovat.
  2. Ukážete, že patříte mezi odborníky ve svém oboru. Pomocí odkazů na kvalitní a renomované stránky zvýšíte důvěryhodnost vlastních stránek a poukážete na vlastní odbornost. Návštěvníci i vyhledávače vás budou vnímat jako kvalitní zdroj informací.
  3. Jiní odborníci mohou na oplátku odkazovat na váš web.

Až se do tvorby externích odkazů pustíte, zkuste myslet na těchto pár pravidel.

Kvalita odkazů

Každý odkaz by měl uživateli přinést nějakou hodnotu navíc. Odkazy, které vedou např. pouze na obecné katalogy, nebudou mít příliš výrazný efekt. Vyvarujte se také registracím v pochybných katalozích a neodkazujte na nekvalitní články a weby.

Přirozenost

Vkládání odkazů jen kvůli tomu, aby měla stránka lepší výsledky ve vyhledávání, má spíše opačný efekt. Odkazy by měly navazovat na téma, být přirozeně tam, kde by je čtenář očekával a mohl prakticky využít. Nemusíte se zaměřovat vždy pouze na úvodní stránku odkazovaného webu, ale odkazujte ke konkrétním článkům či podstránkám.

Širší spektrum odkazů

Je vhodné nezůstat u odkazů na jedinou webovou stránku. Udělejte si průzkum v daném oboru a výsledky nabídněte čtenářům svého webu, jistě to ocení.

Aktualizace

Pokud návštěvník vašich stránek zjistí, že půlka odkazů nefunguje nebo není aktuální, rozhodně to v něm nezanechá ten nejlepší dojem. Proto doporučujeme jednou za čas projít svůj web a nahradit neaktuální odkazy novějšími. Na internetu najdete speciální služby, díky kterým nemusíte každý odkaz procházet a měnit ručně. Využijte například aplikaci Screaming frog. Jednoduché řešení nabízí i prohlížeč Chrome –jeho rozšíření pro kontrolu odkazů se jmenuje Check my links.

Budování zpětných odkazů

Získávání zpětných odkazů neboli linkbuilding je rozsáhlou disciplínou SEO a my se mu budeme podrobněji věnovat v samostatném článku. Jednoduše řečeno, jde o zajišťění toho, aby jiné webové stránky odkazovaly zpět k těm vašim. V ideálním případě může budování zpětných odkazů fungovat přirozeně, takže jiné stránky odkazují na ty vaše kvůli skvělému obsahu a protože vás samy vyhledaly. Pokud ale vaše webovky vznikly teprve nedávno a moc lidí neví, že existují, bude pro vás získávání zpětných odkazů pravděpodobně pracnější a časově náročné. Na začátku to bude vyžadovat aktivní vyhledávání a oslovování dalších webů s prosbou, aby propagovaly ten váš.

Ať už odkazujete na vlastní stránky, cizí weby, nebo pracujete na budování zpětných odkazů, je třeba myslet na kvalitu a přidanou hodnotu pro návštěvníky stránek. Čím více jim odkazy pomohou, tím lépe i pro vás.

Další články na téma SEO:

  1. Základy SEO – Úvod
  2. Základy SEO – Obecné postupy a doporučení
  3. Základy SEO – Jak začít (obsah, cílová skupina, konkurence, vlastní doména)
  4. Základy SEO – Základní nastavení editoru titulek, popis, klíčová slova
  5. Základy SEO – Odkazy na vašich stránkách
  6. Základy SEO – Napojení na vyhledávače
  7. Základy SEO – Sociální sítě a další propagace
  8. Základy SEO – Hodnocení dat (analýza návštěvnosti)
  9. Základy SEO – „Mobile first indexing“

Jaké typy odkazů používáte na svých stránkách nejčastěji?