Základy SEO – Napojení na vyhledávače

Napojení stránek na vyhledávače

Vyhledávače stránek, jako jsou Seznam, Google nebo Bing, používají tzv. indexační roboty, kteří náhodně prochází stránky a zaznamenávají jejich obsah. Tento proces se děje nepřetržitě, a pokud na vaší stránce není indexace přímo zakázaná, dojde i na ni. Může to však chvilku trvat.

Každou minutu na internetu přibude přibližně 380 nových webových stránek. Vzhledem k takovému množství webů k procházení může proces indexace trvat i několik měsíců, a není zaručené, že robot najde úplně všechny stránky vašeho webu.

Vy však můžete vyhledávačům oznámit, že vaše stránka existuje, a případně využít i přímého napojení na daný vyhledávač.

U českého vyhledávače Seznam přejděte na Přidání stránky do vyhledávání a zadejte adresu vašeho webu. Tento proces doporučujeme nejen pro zbrusu nové weby, ale i v případě, že jste stránky nedávno upravili, změnili jejich vzhled či přidali větší množství informací.

K oznámení o existenci stránky u zahraničních vyhledávačů, jako jsou Google nebo Bing, je třeba zaregistrovat se do jejich webmaster nástrojů. Pro Google se používá nástroj Google Search Console. Pro vyhledávač Bing je nástroj dostupný zde. Bing však u nás není tolik používaný, a proto se blíže podíváme na to, jak postupovat v případě Google Search Console.

Výhody registrace v Google Search Console

Vše nastavíte ve 4 snadných krocích:

  1. Zaregistrujte se a v navigačním panelu přidejte adresu svého webu tak, jak ji zkopírujete z adresního řádku, tj. se všemi předponami.
  2. Přihlaste se do editoru Webnode a vložte zkopírovaný kód z Google Search Console do HTML kódu hlavičky v SEO nastavení vašich stránek.
  3. Ověřte vlastnictví v Google Search Console.
  4. Vložte do Google Search Console mapu vašich stránek, tzv. sitemap.

Podrobnější návod, jak web do Google Search Console přidat, najdete v naší nápovědě. Nebo se podívejte na krátké video.

Tento nástroj vám nabídne řadu dalších funkcí, kvůli kterým se registrace u něj určitě vyplatí:

Pomůže vám zvýšit výkon vašeho webu ve vyhledávání

V Google Search Console uvidíte, zda lze indexovat všechny stránky vašeho webu a zda se na některých nenachází chyby.

Můžete zde zjistit, jestli už konkrétní stránku procházel indexační robot, zda byla zaindexována nebo jak se bude zobrazovat na mobilních zařízeních. Abyste měli jistotu, že je stránka zaindexovaná, využijte nástroj „Kontrola adresy URL“ vždy, když na webu vytvoříte novou stránku. Ne však předtím, než ji naplníte kvalitním obsahem. Chcete přeci dosáhnout co nejlepšího skóre pro vyhledávání.

Pokud má Google podezření, že vaše stránka může nějakým způsobem poškodit ostatní (například šířením malwaru, využíváním různých podvodných technik, či je sama obětí hackerského útoku), upozorní vás na to rovněž v tomto nástroji.

Pokud jste po přečtení našeho předchozího článku začali pracovat na budování odkazů, Search Console vám zobrazí stránky, na které vede nejvíce odkazů, i jejich počet. Stejně tak vám ukáže, na které vaše stránky vedou externí odkazy, i kdo a kde na ně odkazuje.

Prozradí, jak si vaše stránky vedou

Ukáže vám totiž, na jaká klíčová slova se vaše stránky zobrazují ve vyhledávání Google, počet zobrazení a kliknutí na stránky i průměrnou pozici stránek ve vyhledávání.  Tato funkce patří k těm nejužitečnějším v Search Console. Pokud tato data využijete a přidáte například zmíněná klíčová slova přirozeně do obsahu vašich stránek, můžete svou pozici ve vyhledávání postupně zlepšovat.

Google Search Console v současné době také experimentuje s náhledy, které vám ukáží, zda se vaše stránky nahrávají rychle, nebo pomalu. Rychlost načítání můžete také změřit pomocí nástroje PageSpeed Insights od Google. Pokud je zapojíte oba a výsledky zapracujete, už se nemusíte bát, že návštěvníci vašich stránek budou kvůli příliš pomalému načítání odcházet.

Oborové katalogy

Kromě vyhledávačů existují také různé katalogy, tedy seznamy firem či stránek, které spojuje společné téma či obor. Vyhledávače některé katalogy používají a podporují, nebo se dokonce jedná o další produkt stejné firmy. Registrace v takovém katalogu může pak na vaše stránky přivést nové návštěvníky.

Zmiňme tu dva příklady, kde se registrace určitě vyplatí:

Google Moje firma

Firmy.cz

Na internetu najdete velké množství dalších, menších či větších katalogů. Pokud se do nich chcete registrovat, doporučujeme prověřit jejich kvalitu. Registrace do pochybného katalogu může vašim stránkám spíše uškodit.

Co si z článku pamatovat

Dejte vybraným vyhledávačům vědět, že máte nové stránky nebo že jste ty staré upravili. Nejlépe ale v okamžiku, kdy už jsou naplněné kvalitním obsahem. Doporučujeme také v Google Search Console pravidelně sledovat nasbírané údaje a stránky na jejich základě upravovat. Budete tak na správné cestě ke kvalitnímu a úspěšnému webu.

V naší sérii o základech SEO vás ještě čeká:

  1. Základy SEO – Úvod
  2. Základy SEO – Obecné postupy a doporučení
  3. Základy SEO – Jak začít (obsah, cílová skupina, konkurence, vlastní doména)
  4. Základy SEO – Základní nastavení editoru – titulek, popis, klíčová slova
  5. Základy SEO – Odkazy na vašich stránkách
  6. Základy SEO – Napojení na vyhledávače
  7. Základy SEO – Sociální sítě a další propagace
  8. Základy SEO – Hodnocení dat (analýza návštěvnosti)
  9. Základy SEO – „Mobile first indexing“

Přidali jste své stránky do vyhledávání v Seznamu? Využíváte Google Search Console? Dejte nám vědět v komentářích pod článkem.