Dvadílna: Vracíme život starému nábytku z půd a sklepů

7.2.2020

Martina a Ondřej – sympatická dvojice, která stojí za Dvadílna a od roku 2014 společně vyrábí a renovuje nábytek. Jejich filosofie je přitom sympaticky jednoduchá: Není třeba vyrábět nové věci, dokud ty staré mohou sloužit. Díky tomu vznikají jedinečné designové kusy, které kombinují respekt k tradici a nadčasovost. Jak náročná je jejich práce? Co všechno musí umět? A jak jim pomáhá e-shop od Webnode? Na to jsme se zeptali přímo Martiny a Ondřeje. 

Jak dlouho už podnikáte?

Prvotní myšlenka práce s nábytkem nás chytla už na škole. Oba jsme činorodí, podnikaví a kdybychom „neskončili“ u nábytku, určitě bychom dělali něco jiného tvůrčího a kreativního. Více jak 5 let tak v naší malé dílně vznikají originály, které jinde neseženete. V současné době nás pohltila renovace a čalounění starých křesel a ušáků.

Kdy jste se rozhodli založit web?

Řešit vlastní stránky jsme začali tak před třemi roky. Nejdříve jsme kontaktovali známého, který e-shopy vytvářel a živil se tím. Spolupráce bohužel nedopadla a stálo nás to hodně sil a rok zbytečného čekání. Nakonec jsme se na e-shop vrhli sami o Vánocích. Našli jsme Webnode, vybrali šablonu, vložili produkty a web byl na světě! Navíc nám vyhovují i podmínky prodeje. Jiné prodejní servery si berou provize z každé prodané položky. Což při vyšších cenách nábytku není zrovna zanedbatelné.

Proč zrovna řešení od Webnode?

Velkou výhodou pro nás je, že si stránky můžeme spravovat sami, rychle a jednoduše. Šablony, ze kterých můžete vybírat jsou moderní. Hlavní roli tu hrají fotky našich výrobků, na kterých si dáváme záležet. Díky tomu práci s e-shopem nebereme jako něco, co člověk odkládá, protože se na to netěší. Výhodou je také přehledné řešení všech objednávek. Nemusíte se k tomu složitě proklikávat. Dříve nám chodily objednávky na e-mail a vše dohledat bylo náročné. Práci nám dost zjednodušuje také mobilní editor e-shopu. V dílně nemáme počítač, ale teď stačí tablet nebo chytrý telefon a všechny úpravy zvládneme během chvíle.

Ušák po renovaci od dua Dvadílna 

Za jak dlouho jste zprovoznili web od A do Z?

Bylo to rychlé, fotky, texty i produkty jsme měli, takže web byl hotový za několik večerů. Ale spousta lidí by to zvládla určitě i rychleji :) Tím, že renovace nábytku je náročná zábava a stojíme za tím jen my dva, nikdy nemáme skladem velké množství produktů. Stále se snažíme zaplnit náš skoro vyprodaný obchod. I díky tomu je správa naše malého webu rychlá a snadná.

Jak svůj web propagujete?

Nejvíce se propagujeme na sociálních sítích, u nás vede Instagram. Sdílíme tam prakticky všechno, můžete doslova nahlédnout pod pokličku naší každodenní práce. Z Instagramu pak chodí lidé nejčastěji nakupovat na náš web. Hodně lidí se vrací nebo nás doporučí rodině či v práci. Takže naše další forma propagace je doporučení spokojeného zákazníka. Navíc se nám zdá, že si k nám lidé najdou cestu i bez nějaké výrazné propagace.

Je pro vás web hlavním zdrojem příjmů?

Dnes již ano. Po roce se web zaběhl a lidé se naučili chodit se pravidelně dívat, co máme zase nového a na čem pracujeme. Stále máme aktivní profily na jiných prodejních místech, kde jsme začínali. Možná je to nostalgie, protože většina prodejů se přesunula k nám na web. Ceny tu máme o něco nižší a když máte chvilku, můžete se začíst do našich příběhů a lépe poznat myšlenku celého projektu.

Jiráskův mlýn v Lounech – sídlo značky Dvadílna

Pracujete ve dvojici. Zvažovali jste třeba nějakou velkou dílnu se zaměstnanci?

To zatím není náš případ, i když by se ta práce trochu rozmělnila. Na druhou stranu právě ta náročnost člověka nutí si chytře vybírat, do čeho se pustí a lépe pracovat s časem. Zakázky si pečlivě vybíráme, jdeme jen do toho, co nás bude bavit a v čem vidíme nějakou přidanou hodnotu. Zaujme nás také zajímavý příběh, do kterého chceme vkročit.

Jak funguje vaše dělba práce a proces tvorby?

V první řadě musíme najít starý nábytek nebo si on najde nás. Hodně lidí nám nábytek nabízí – souvisí to i s tím, že jsme vidět na internetu. Někdo třeba vyklízí půdu a než by některé kusy vyhazoval, tak nám dá vědět.

Dělba práce už funguje tak nějak přirozeně. Třeba Martina hodně komunikuje na internetu se zákazníky nebo hledá látky. Ondra dělá hlavně na začátku tu destrukční práci, když nábytek odčalouní, rozebere a zase slepí. Čalounění už ale zase děláme dohromady, je to fyzicky poměrně náročné. Dále je třeba pečlivá práce a smysl pro detail.

Víte už na začátku jak bude vypadat finální produkt? Pracujete třeba na ucelených kolekcích? Jak se v průběhu času měnil váš osobitý styl? 

Ano – kolekce vznikají třeba v případě, že se nám sejde víc stejného materiálu nebo věcí, co by k sobě šly, jako třeba teď v případě sady funkcionalistického nábytku s chromovými prvky. Ale jinak převažují solitéry a zákazníci si to tak i do svých vybavených bytů pořizují. Častěji tak pracujeme na jednotlivých originálních kusech. Přesně to naši zákazníci chtějí, doplnit svůj interiér něcím jedinečným. Na začátku jsme se asi trochu báli výrazných barev, ale teď se jimi necháváme unést. Používáme výrazné vzory hlavně na čalounění.

Rozkvetlé koktejlové křesílko

Jaký je tedy poměr věcí na zakázku a na sklad, resp. do e-shopu?

V případě věcí na zakázku jsme docela vybíraví, je to asi jen třetina našich projektů. Zakázky si pečlivě vybíráme, musí nás zaujmout a být tam dostatečný prostor pro naše kreativní vyjádření. Na renovace jsme jen dva a náš čas je omezený. Momentálně tedy častěji odmítáme, než bereme nové zakázky. Kdybychom věděli rok dopředu, co máme na práci, přišlo by nám to svazující.

Kolik řemesel vlastně musíte umět? Naučili jste se vše sami?

Náš přístup je v tomhle možná trochu jiný, ručíme za celou práci, nejen za její část. Děláme jen kompletní renovace, takže musíme zvládat jak práci se dřevem, broušení, nové povrchové úpravy, tak čalounické postupy včetně šití. Nejdůležitější je ale estetické cítění a smysl pro detail, který se ale hodí v každém řemeslu. Ondřej vystudoval nábytkářství a Martina produktový design na VŠ. Většinu toho co teď děláme jsme se však naučili sami. Spousta postupů jak čalounit nebo renovovat nábytek je na internetu.

Vaše kusy nábytku mají svůj příběh. Kde se bere?

S věcmi na zakázku se pojí spousta příběhů. Ale i u nábytku z našeho webu zjistíte, odkud je, co má za sebou a čím si prošel. Pokud má někdo ke svému nábytku vztah, je ten příběh samozřejmě silnější.  Teď nám třeba mladý pár přinesli na renovaci otočné křesílko, na kterém jejich prababička pracovala v kadeřnictví a chtějí ho zachránit. Nebo se k nám dostala dvě křesla, jedno je označené stužkou, aby šlo poznat, že to bylo právě dědovo křeslo.

Oslovují vás i zahraniční zákazníci?

Ano, zasíláme i do zahraničí, ale většinou Čechům žijícím v zahraničí. Ti u sebe chtěli mít konkrétní kus nábytku z Československa, na který si pamatují z dětství. Většinou se jedná o ikonický design od návrháře Jindřicha Halabaly. Nábytek jsme posílali do Irska, Švýcarska nebo Rakouska.

Křeslo z 50. let od J. Halabaly

Jak pracujete s cenotvorbou? Spousta lidí se nedokáže dobře nacenit a spíš se podceňují. Zákazníci už tedy dokáží ocenit váš přístup?

Cenotvorba je v našem případě složitá, tvoříme nábytek většinou jen v jediném kuse. Cena musí zahrnovat všechny náklady spojené s výrobou, ale i naším životem. Tato práce nás živí, nejedná se jen o koníček. Navíc tento druh práce je časově náročný.

Lidé, kteří se o tento druh nábytku zajímají, vědí, jaká práce za tím je a dokáží ji ocenit. Není to žádný dovoz, přeprodej nebo velkosériová produkce. Starý nábytek je vyrobený kvalitně, ze dřeva a po naší renovaci bude sloužit zase dlouhá léta.

Máte profily na dalších sítích? Propagujete se tam? Řešíte marketing?

Máme profil i na Facebooku, občas si koupíme reklamu na Instagramu. Pěkné fotky nábytku se lidem líbí a šíří se samy. Poptávka po naší práci je velká a nemáme tak výraznou potřebu se propagovat.

Instagram je o fotkách a o vizuálním dojmu. Vy jste se asi nemuseli nějak učit fotit…

Nás fotit bavilo ještě předtím, než jsme začali pracovat s nábytkem, takže jsme si pořídli jen lepší zrcadlovku. Docela nás to baví – na focení si vyhradíme celý den. Fotky vznikají především u nás doma, snažíme se nábytek zachytit v přirozeném domácím prostředí.

Co dalšího plánujete vyrobit?

Přemýšlíme nad designem dalších taburetů, které jsou u nás oblíbeným produktem.  Vyrábět ve velkém se ale nechystáme, pokud ještě jde opravit a oživit již vyrobený nábytek. Dává nám to tak větší smysl. V tvorbě nových věcí jsme tak zdrženlivější.  Bohužel mají někteří lidé mají ke starému nábytku určité předsudky a nekoupili by si ho.

Proces čalounění

A třeba nějaký úplný úkrok stranou?

Když táhneme nějaké křeslo po schodech do čtvrtého patra, přemýšlíme, proč se nevěnujeme třeba výrobě šperků:) Druhá nepříjemná věc je, že starý nábytek v původním stavu se čím dál hůř shání. Hodně zajímavých typů nábytku už dávno skoupili velcí přeprodejci, sehnali ho za dobrou cenu v dobách, kdy se spíše vyhazovalo a dnes jej za vysoké ceny zase prodávají. My však umíme řemeslo a tento nábytek bude stejně potřeba opravit :)

Vzpomenete si ještě, jaký byl váš první vyrobený a prodaný kus?

Byla to stolička. Původně měla čtyři nohy, a my ji upravili na trojnožku. Zkusili jsme to vystavit na Fler, kde se prodala prakticky okamžitě. V tu dobu jsme ještě studovali a pracovali na jiných projektech, ale zaujalo nás hned, že právě o nábytek je zájem. Navíc tam v té době prakticky nebyl, jen málo lid se tomu věnovalo. Od té doby se samozřejmě spousta věcí změnila a dnes je i na Fleru spousta prodejců starého nábytku. Pro začátek je to dobrá platforma, kterou sleduje poměrně dost lidí. Pokud chce člověk zjistit, jestli by byl o jeho produkt zájem, lze to tam zkusit.

Máte vy sami zajímavý web, úspěšný e-shop nebo projekt, o kterém by se mělo vědět a přitom postavený na Webnode platformě? Pošlete nám do komentářů odkaz a třeba bude další rozhovor s vámi! Nezapomeňte si přečíst průvodce, jak vytvořit web pro váš business.