Na-chalupu.cz: Máme rádi poctivé výrobky, kterých se dotkla lidská ruka

E-shop Na-chalupu.cz je dokonalým ztělesněním úsloví, že dobré zboží se prodává (téměř) samo. V tomto případě se bavíme o keramických lustrech, bavlněných a lněných látkách, ze kterých vznikají závěsy, ubrusy nebo povlečení. Za rok se paní Zoře Stupňánkové s manželem podařilo na Webnode vybudovat soběstačný internetový obchod, který je oba uživí. Obchodní talent v kombinaci s láskou k chalupaření se ukázal jako ideální recept.

Jak dlouho už podnikáte?

S podnikáním jsem začala už v r. 1993, kdy jsem prodávala výpočetní techniku. Od r. 2000 jsem změnila obor a do roku 2018 jsem se věnovala dřevěným oknům. Velkou životní výzvou pro mě a mého muže byla stavba chalupy, dokumentovaná na blogu Chalupaříme.cz

Kdy jste se rozhodli založit web?

Během zařizování naší chalupy, kdy jsme hledali vhodné vybavení a realizovali své nápady, jsem si začala pohrávat s myšlenkou na projekt Na-chalupu.cz. Přišlo mi líto se o některé super nápady nepodělit s dalšími. Dlouho jsme třeba s partnerem hledali vhodné osvětlení, protože se nám nechtělo platit cca 10 000 Kč za jedno italské retro svítidlo, kterých navíc jen v hlavní místnosti potřebujeme sedm. Nakonec jsme vytvořili s keramičkou lustry, které se do chalupy dokonale hodí. Naše nadšení bylo veliké, a proto jsme je chtěli nabídnout také ostatním chalupářům. Dalším impulzem byl bytový textil. Po letech jsem vytáhla šicí stroj a pustila se do šití závěsů a jiných doplňků. Všechno mě to bavilo, a tak myšlenky na e-shop byly stále častější.

 Proč zrovna řešení od Webnode?

Webnode jsem znala delší dobu a postavila jsem na něm již menší weby o oknech. Pracovala jsem ve více systémech a Webnode se mi líbil a líbí pro svou jednoduchost a variabilitu.

Jak dlouho trvalo, než jste zprovoznili web od A do Z?

Základ webu se dá vytvořit za jeden večer se sklenkou dobrého červeného vína. Na e-shopu jsem pracovala po večerech, technicky to žádný problém nebyl. Začínala jsem na (tehdy) nové verzi, takže jsem sice občas narazila, přesto byl vidět vývoj mého e-shopu i platformy samotné. Více času samozřejmě zabrala tvorba obsahu; především psaní textů a focení výrobků.

Jak svůj web propagujete?

Ze začátku jsem zkoušela propagaci webu na Facebooku, postupně se mi povedlo umístit na jiných portálech články s odkazy na náš web. Nemohla jsem do propagace investovat velké peníze, šlo spíš o takovou mravenčí práci.

Je pro vás web hlavním zdrojem příjmů?

První rok byl e-shop jen koníček, věnovala jsem mu pouze večery a objednávek bylo jen pár. Musela jsem najít odvahu a opustit po 18 letech práci. Od ledna 2019 se již projektu věnuji na plný úvazek. Záhy se přidal i můj muž. První měsíce nebyly jednoduché, ale nárůst objednávek byl znát. Teď už nás musí uživit, jiná možnost není.

Na-chalupu.cz odráží řemeslnost a respekt k tradicím. Jak jste k tomu v dnešní době plné technologií došli?

Původně jsme si chtěli pořídit starou chalupu, ve které bude cítit historie. Nakonec jsme postavili novou, dokonce v pasivním standardu, ale zároveň v tradičním venkovském stylu. I proto tedy řemeslné věci, dřevo a přírodní materiály.

Chalupa, podle které vznikl stejnojmenný projekt

Nechtěli jsme ji zařizovat jen průmyslovými výrobky a doplňky z obchodních řetězců (často vyrobených na druhém konci světa). Nedařilo se nám najít vyhovující vybavení, tak jsme je začali sami vytvářet. Ve spolupráci s keramickou dílnou jsme vyřešili svítidla a doplnili další užitnou keramiku. Sami preferujeme poctivé tradiční výrobky, kterých se dotkla lidská ruka, nejsou okoukané a masově rozšířené. To se promítá i do našich produktů, skoro všechno jsou naše originální kousky, které nikde jinde neseženete.

Textil, který prodáváte, vzniká i podle vašich návrhů?

Ano. Splnila jsem si své sny a začala navrhovat vlastní látky z bavlny a lnu, které si necháváme vyrobit ve tkalcovnách v Čechách a na Moravě. Samozřejmě se vyrábí vždy stovky metrů každé látky, proto si musíme dobře rozmyslet, co chceme prodávat. Český kanafas ale k našemu venkovu neodmyslitelně patří.

Prodáváme jednak vlastní bytový textil a doplňky, velký zájem je hlavně o závěsy na chalupu. Na výrobě se dnes již podílí několik zkušených švadlen. Dále pak nabízíme metráž. Zákazníci se rádi nechávají inspirovat našimi výrobky, často již podle nákupů látek tuším, co si ušijí.

Dají se třeba vypozorovat nějaké trendy?

Určitě. Třeba my jsme začali s výrobky z modrého kanafasu, záhy jsme přidali i červený kanafas, protože to je zkrátka klasika. Jenže pak se mi zalíbila ještě starozelená barva, které muž tehdy úplně nevěřil. Aktuálně je to naše nejprodávanější barva.

Starozelená kolekce, závěsy jsou sladěné s dalšími doplňky

Kdy jste došli k rozhodnutí, že chcete chalupu?

Moje sestra řešila chalupu, můj muž o ní taky neustále básnil, tak jsme začali hledat, co by bylo v okolí za možnosti. Zároveň by se mi chalupa hodila i jako nějaké zázemí, když jsem dojížděla do bývalé práce. Můj muž chtěl původně chalupu na Vysočině, ale nakonec si také oblíbil Slavonice a jejich.

Do chalupaření jsme se zamilovali, naplňuje nás.  A s tím, jak jsme objevili  keramické lustry, tak jsem si říkala, že by to mohlo zajímat i jiné lidi. Už tehdy jsem znala Webnode i s jeho e-shopy, které je jednoduché připravit. Takže tam, kde byl na začátku jen malý e-shop, máme dnes kilometry látek na skladě. Lustry nám už na skladě moc místa nezaberou. Většina vyrobených kusů má již svého zákazníka.

Jak funguje vaše práce se skladem a skladovými zásobami?

My máme všechno v Brně, větší část domu jsme vyhradili na látky a další zásoby. Řešíme ale nějaký další krok, protože už máme sklad i v podkroví a když si chceme sednout k televizi, tak musíme překročit nějaké role.  Teď jsem musela zadat výrobu dalších látek, které přijdou za dva měsíce, a do té doby to zkrátka musíme nějak vymyslet.

Chcete svůj projekt držet online bez showroomu nebo kamenné prodejny?

Není to na pořadu dne, prodejnu v plánu nemáme. S e-shopem od Webnode dokážeme obsloužit zákazníky z různých konců České republiky a také na Slovensku. Chystáme se na další focení našich výrobků v rozmanitých interiérech, aby zákazníci měli možnost názorného výběru. Zároveň s tím, že všechny věci jsou řemeslně vyráběné, jsme i limitování výrobní kapacitou.

Plánujete nějaký další sortiment?

To neplánujeme nikdy, ale ono to občas přijde samo podle toho, co právě řešíme nebo potřebujeme. Ale zatím to vypadá, že rozšiřovat budeme hlavně nabídku textilu.

Chalupa nabízí veškeré pohodlí, které majitelé potřebují

Vzděláváte se nějak online?

V bývalé práci jsem se starala o marketing a obchod, takže jsem samozřejmě nějaká školení absolvovala a zatím z nich čerpám. Především jde o SEO, kde jsou důležité kvalitně odpracované základy a je to vidět. Po zkušenostech s Wordpressem i jinými redakčními systémy, musím uznat, že s Webnode mi vychází nejlepší výsledky ve vyhledávání. Přitom stačí, abych si všude správně nastavovala popisky, klíčová slova, fotky s názvy atd. A když jsem pak porovnávala výsledky z Google analytics, tak grafy s Webnode byly vždy nejlepší.

Co třeba reklama na sociálních sítích?

Vložím maximálně stokoruny do reklamy na Facebooku. Věřím hlavně organickému vyhledávání, kde máme aktuálně asi 4 750 unikátních návštěv měsíčně z celkových 7 300. A to si myslím, že nejsou vůbec špatná čísla. Samozřejmě je to i šťastně zvolenou komoditou, kdy spoustu lidí chalupaření zajímá a chtějí být mimo město, podobně jako my. Asi jsme se trefili do doby a trendu. Zároveň, pokud to děláte nejen jako byznys, ale žijete tím, tak se to pozná. Vycházíte i z toho, co byste si sami pořídili, bavíte s přáteli a známými a děláte si takové mikroprůzkumy.

Podle fotek to vypadá, že většinu produktů, co nabízíte, jste i otestovali, ať už je to keramika nebo právě textil.

Přesně tak. Nabízíme jen to, co jsme si my vyzkoušeli a osahali. Samozřejmě postupně přibývají nové výrobky v dalších barvách, abychom uspokojili poptávku. Stále se snažíme myslet i na praktickou stránku, aby naše výrobky nebyly jen na okrasu, ale i k užitku.

Umíte i vy sami nějaké řemeslo?

Já jsem za mlada šila. Tenkrát se nedalo nic pořádně koupit, tak jsem se spoléhala na vlastní tvorbu. Tím jsem inspirovala svou sestru, která vystudovala textilku. Teď sice dělá něco jiného, ale na oplátku zase ona mě postrčila k vlastním látkám. Takže u mne to bylo šití. Můj muž se realizoval v různých řemeslech při stavbě chalupy. Naše společná je láska k přírodním materiálům.

Fotíte si věci sami?

Některé věci si fotím sama, ale protože chceme dostat fotky i do médií, tak to nestačí. Spolupracujeme s profesionálem, který začal s lustry, které jsem sama nezvládla nafotit v potřebné kvalitě. Při focení v interiéru je třeba hlídat víc věcí, linie, kompozice a následně fotky také upravovat. To už prostě neumím a chci to nechat na profíkovi.

Ptám se i proto, že jsem váš projekt zaregistroval v různých magazínech. Už si vás redaktoři sami aktivně nachází?

Stavbu naší chalupu jsme dokumentovali na blogu Chalupaříme.cz i s ohledem na podporu pasivního bydlení a dřevěných oken, což souviselo s mojí dřívější prací. Když jsem později potřebovala nastartovat web Na-chalupu.cz, využila jsem k tomu ty cesty, které jsem znala. Naši chalupu jsem přihlásila do soutěže Pasivní dům roku, kde se nám podařilo vyhrát ocenění. Tím pádem jsme získali zájem médií včetně těch velkých jako iDnes, resp. jejich přílohy Doma Dnes. Poté se naše chalupa i s informací o našem projektu objevila v Pěkném bydlení, v Chataři chalupáři. Snažím se s redaktory spolupracovat i dál. Od loňského podzimu také pravidelně inzerujeme právě v časopise Chatař chalupář.

I když je chalupa nová a v pasivním standardu, má kouzlo dob minulých

Jak vypadaly začátky vašeho e-shopu? Byly tam signály, že to „půjde“?

Naštěstí ano – návštěvy měsíc po měsíci rostly a stejně s nimi i prodeje. Na uživení to zpočátku nebylo, i teď je to zhruba na hranici. Na druhou stranu, co chcete po roce fungování, tím spíš prakticky s nulovými počátečními investicemi a bez větších reklamních kampaní. Naštěstí si nás lidé oblíbili, vrací se pro další nákup a ozývají se stále noví zákazníci.

Na-chalupu.cz má i vlastní logo. Jak s ním pracujete?

Přesně tak – dělala ho grafička. Označujeme své výrobky etiketami. Logo využíváme na webu a naší další prezentaci, samozřejmě i na svých fotkách. Ty se totiž běžně stahují a objevují na různých diskusích. Tak ať jsou alespoň nějak označené a omezíme jejich zneužití.

Řešíte třeba nějakou sezónnost nabízeného zboží?

Sice jsme v růstu, takže se to nedá úplně odpozorovat, ale ano – třeba před Vánoci se zvyšují prodeje. My však bohužel musíme plánovat výrobu několik týdnů dopředu, protože třeba takové závěsy se neušijí hned. I proto jsme vždy „končili dřív“ a pak jen doprodávali některé skladové věci a doplňky.

Bude se v budoucnu váš e-shop nějak rozšiřovat?

Průběžně přidáváme další látky – barvy i dezény. U keramiky jsme na hraně výrobních možností. Navíc, jak vše děláme ve dvou, musíme ty věci taky zabalit, což u keramiky a porcelánu zabere hodně času. Druhá věc je, že narážíme i na technické limity, typicky napojení na skladové nebo účetní systémy, případně poštovné podle váhy. Nicméně oceňuji, že i tady se věci vyvíjí a Webnode na podněty reaguje nadstandardně rychle.

 

Máte vy sami zajímavý web, úspěšný e-shop nebo projekt, o kterém by se mělo vědět a přitom postavený na Webnode platformě? Pošlete nám do komentářů odkaz a třeba bude další rozhovor s vámi!