Co je Google Analytics a jak ho nastavit

Úvod do GA

Možná vás napadá otázka „K čemu ho vlastně Google Analytics potřebuji?”. Jednoduše řečeno, je to skvělý nástroj, který vám pomůže porozumět, kdo jsou návštěvníci vašich stránek či blogu. Zní to jednoduše, ale věřte, že Google Analytics vám dokáže zodpovědět velké množství otázek, které vás ohledně návštěvnosti a návštěvníků mohou napadat.

  • Kolik lidí navštěvuje moje stránky/blog?
  • Kde bydlí?
  • Jaké stránky navštěvují, než přijdou na ty mé?
  • Používají k surfování mobil, tablet nebo klasický počítač?
  • Jaký používají prohlížeč?
  • Jakému obsahu dávají přednost?
  • Které stránky na mém webu navštěvují nejčastěji?

Vědění je síla – o tom jistě není pochyb. Platí to určitě, i pokud jde o vaše webové stránky nebo blog. Díky Google Analytics zjistíte, kdo přesně vaši návštěvníci jsou a co u vás chtějí najít.

Pokud vás slova „Google“ a „Analytics“ v jedné větě trochu odrazují, vězte, že není čeho se obávat. Službou vás postupně provedeme a přidáme užitečné tipy, jak ji využít naplno. Pojďme se nejdříve podívat na rozhraní služby a často používané metriky.

Tip: Podívejte se na náš návod, jak propojit Google analytics s vaším webem u Webnode.

Vyznejte se v analýze

Abyste Google Analytics dokázali využít skutečně naplno, je důležité dobře se vyznat v jejich rozhraní. Popíšeme vám, co naleznete v jednotlivých záložkách a jaké informace vám nabízejí.

Domovská stránka

Po přihlášení uvidíte jako první domovskou stránku, která nabízí velké množství informací. Jsou přehledně graficky uspořádané a ukazují vývoj v reálném čase. Už z úvodní stránky je možné generovat zprávy a přehledy – jde o opravdu přehledný nástroj a pomůžeme vám se v něm vyznat jedna dvě.

Základní přehled v Google Analytics

Přizpůsobení

V této záložce můžete data z Google Analytics přizpůsobit svým potřebám. Můžete vytvářet Panely s informacemi, ve kterých se vyznáte na první pohled, Vlastní přehledy dat, která chcete analyzovat, prohlížet Uložené přehledy, které jste vytvořili v minulosti nebo aktivovat Vlastní upozornění – Google vás může kontaktovat například, když některá z metrik nemá takové výsledky, jaké jste očekávali.

Přehledy

Tady se dostáváme k tomu skutečně důležitému. Abychom vás nevylekali množstvím podrobných dat, která v této sekci můžete analyzovat, dostaneme se k jednotlivým metrikám později. Prozatím nám bude stačit informace, že tato sekce poskytuje opravdu detailní přehled o návštěvnících vašich webových stránek.

  • V záložce V reálném čase najdete informace o tom, jak si vaše stránky vedou v ten moment, kdy jste vstoupili do Google Analytics.
  • Publikum vám představí vlastnosti vašich návštěvníků, jako jsou jejich věk, zájmy, pohlaví a podobně.
  • Akvizice vám odhalí detaily o jejich návštěvě – odkud přišli, jak fungují vaše kampaně a tak dále.
  • V záložce Chování můžete sledovat, jak se chovají na vašem webu – které stránky navštěvují, jak dlouho se zdrží, které stránky je přivedly k vám atd.
  • Nakonec záložka Konverze – tady najdete přehled o návštěvnících, kteří splnili určitý cíl (stáhli soubor, registrovali se na vašem webu, přihlásili se k odběru newsletteru, něco zakoupili …).

Záložka Google Analytics

Správce

Zde změníte každý detail nastavení svého účtu. Máte-li více webů, můžete si vytvořit vícero účtů a zde je spravovat všechny najednou. Nastavíte zde i jazyk svého účtu a preference e-mailů, které vám bude Google ohledně Analytics zasílat.

Měření s pomocí Google Analytics

Abyste změřili výkon svých webových stránek a zjistili, co je potřeba vylepšit, nejdříve potřebujete analyzovat ty správné metriky. Některé vám popíšeme, aby byl pro vás začátek jednodušší. Můžete se pak například rozhodnout, jaký tón zvolit pro komunikaci s vašimi návštěvníky – dobře je totiž s pomocí těchto metrik poznáte.

Uživatelé vs Relace

Je důležité tyto dva termíny od sebe odlišit. Jeden uživatel může vytvořit jednu i více relací. Uživatel je reálný návštěvník, který přišel na vaše stránky. Oproti tomu relace jsou jednotlivé návštěvy, které tito uživatelé uskutečnili. Každý uživatel může váš web navštívit vícekrát, relací je tedy vždy vyšší počet než uživatelů. Každá relace je definovaná počtem minut bez aktivity (ve výchozím nastavení se jedná o 30 minut) nebo překročením půlnoci – nová relace začíná po každých 30 minutách bez aktivity uživatele, nebo pokud překročíme půlnoc.

Doba trvání relace a Míra okamžitého opuštění

Kvalita je důležitější než kvantita – to platí i pro návštěvy vašeho webu. Průměrná doba, kterou návštěvník na vašich stránkách stráví, je důležitějším ukazatelem než vysoké množství návštěv, které ale pocházejí od uživatelů, kteří na váš web přijdou, nenajdou to, co hledali a okamžitě ho opustí. Okamžité opuštění se započítá pokaždé, když návštěvník váš web opustí bez jakékoliv interakce. Google Analytics za interakci považuje návštěvu alespoň jedné další stránky vaší webové prezentace než té, na kterou přišel.

Jaká je „správná“ míra okamžitého opuštění? Záleží na typu stránek, které provozujete. Blogy mívají míru okamžitého opuštění vyšší – návštěvník přijde na stránku, přečte si článek a web opustí. Tady se vlastně nejedná o nic negativního, protože to je přesně to, co od čtenáře očekáváme. Pokud ale chcete, aby na webu splnil nějaký konkrétní cíl, jako kliknul na tlačítko, stáhl soubor nebo se přihlásil k odběru newsletteru, měli byste této metrice věnovat větší pozornost.

Tak můžete odhalit, jaký obsah vaše návštěvníky více zaujal, z kterých stránek odcházejí bez zapojení a jaký obsah je motivuje více reagovat. Zjistíte, které stránky vaše návštěvníky zaujaly, a když budete sledovat i Relace a Průměrnou dobu trvání relace na jednotlivých stránkách, odhalíte, jakému obsahu dávají přednost. Teď už se zdá, že přizpůsobit obsah webu vašim návštěvníkům bude hračka, že?

Návštěvnost v Google Analytics

Demografické a Geografické údaje

Google Analytics vám prozradí věk a pohlaví vašich návštěvníků. Můžete tedy snadno přizpůsobit obsah i formu sdělení svému publiku. Pokud například zjistíte, že váš web nejčastěji navštěvují ženy ve věku 18 až 25 let, můžete zaměřit obsah i tón tak, aby je vaše stránky opravdu oslovily. Na druhou stranu můžete zjistit, že návštěvníci k vám často přicházejí ze zahraničí a používají cizojazyčné prohlížeče – pak pro vás může být velikou výhodou vaše stránky lokalizovat do dalších jazyků a tím návštěvníkům usnadnit práci s vaším obsahem.

Demografické údaje v Google Analytics

Akvizice

Teď, když víte, jací čtenáři vaše stránky navštěvují, je čas zjistit, odkud vlastně přicházejí. Kliknou na vaši reklamu? Máte dobře optimalizovaný web a přicházejí tedy přes organické vyhledávání? Reagují na newsletter? Nebo k vám odkazují fanoušci na Facebooku?

  • Organic search: toto číslo ukazuje podíl návštěvníků, kteří vaši stránku našli ve výsledcích vyhledávání. Je-li vysoké, znamená to, že máte web správně optimalizovaný a používáte ta pravá klíčová slova. Je-li naopak nízké, je možná potřeba podívat se na SEO techniky a vylepšit optimalizaci vašich stránek. S klíčovými slovy vám může pomoci náš starší článek.
  • Paid Search: podíl návštěvníků, kteří klikli na vaši reklamu ve vyhledávání.
  • Direct: podíl uživatelů, kteří napíšou adresu vašich webových stránek přímo do adresního řádku.
  • Social: kolik uživatelů přichází přes vaše stránky na sociálních sítích.
  • Referral: návštěvníci, kteří kliknou na odkaz na jiných stránkách, které odkazují na váš web. Například, prodáváte-li boty a blogger napíše článek o botách, které se dají sehnat jen u vás a připojí odkaz, který čtenáře dovede přímo na vaše stránky, najdete podíl takových čtenářů v této kategorii.
  • E-mail: kolik uživatelů reaguje na váš newsletter a klikne na odkaz v něm.
  • Display: tady můžete sledovat úspěšnost kampaně Obsahové sítě Google.
  • Other: zde jsou vypsaní všichni uživatelé, kteří nespadají do žádné předchozí kategorie.

Akviziční přehled v Google Analytics

Takovýto přehled vám napoví, do kterých oblastí byste měli investovat více energie a peněz, nebo jestli jsou některé z nich pro vás nadbytečné. Pokud například platíte za kampaň na Google Ads, ale ta vám nepomáhá navýšit návštěvnost, je dobrou strategií na nějaký čas ji pozastavit a soustředit se na to, jak ji co nejlépe optimalizovat.

Zdroj vs Médium

Jedná se o důležité nástroje, které vám ukáží, jak se lidé na vaše stránky dostali. Může se zdát, že jsou si velmi podobné, nebo dokonce stejné. Je ale mezi nimi několik rozdílů a dohromady vám poskytnou detailní přehled o akvizičních kanálech.

Médium je typ zdroje návštěvnosti – organic, direct, video, atd. Zdroj je konkrétní kanál, odkud návštěva přišla – Google vyhledávání, reklama na Google, Facebook, YouTube, Bing, atd.

Tyto metriky jsou pro vás užitečné zejména, pokud vám na vašich stránkách běží PPC kampaň. Můžete porovnávat návštěvy z organického vyhledávání a placené kampaně, sledovat konverze u každého zdroje a pozorovat chování návštěvníků, kteří přicházejí z různých zdrojů návštěvnosti.

Pojďme si to shrnout…

Ukázali jsme vám, jak vypadá prostředí Google Analytics, popsali vám některé základní metriky a vysvětlili vám jejich význam i důležitost. Zkuste se teď přihlásit do svého účtu Google Analytics a proklikejte si všechna jeho zajímavá zákoutí. Nezapomeňte se nám ozvat, pokud budete mít jakékoliv otázky.

Chcete se dozvědět víc? V dalším článku zveřejníme některé detailnější techniky a metriky, které analýzu vašich stránek posunou zase o kousek dál. Zůstaňte v kontaktu, ať vám nic neuteče!