Základy SEO – „Mobile-first indexing“

Indexace mobilní verze stránek

Co zní jako komplikovaný technický termín, je ve skutečnosti jednoduchý koncept. Pojďme se tedy podívat na to, jak lidé využívají chytré telefony a co to znamená pro vás a vaše stránky.

Uživatelé internetu používají mobilní zařízení čím dál častěji, více než klasický počítač. Odhady uvádějí, že zhruba 51 % všech uživatelů nyní sleduje stránky výhradně na svých mobilech či tabletech, a toto číslo každým rokem narůstá.

Google proto v posledních letech přechází na tzv. mobile-first indexing. Znamená to, že pro vyhledávač není primární desktopová verze stránky (na PC), ale ta mobilní. Google stránku prochází a následně hodnotí. Pokud detekuje mobilní verzi stránky, bude jeho robot procházet primárně tu a také ji hodnotit. PC verze se samozřejmě také prochází, ale ta mobilní má přednost. Absence mobilní verze má za výsledek negativní hodnocení.

Co to pro váš web znamená?

Prohlížeč zobrazí klasickou verzi uživatelům vyhledávajícím na počítači a lidem prohlížejícím stránky z mobilu zase verzi mobilní. Je proto třeba zapracovat na obou verzích, aby bylo prohlížení stránek pro uživatele co nejpohodlnější. Chcete vědět, z jakého zařízení si návštěvníci prohlížejí vaše stránky? Tuto informaci najdete ve svém účtu Google Analytics.

Responzivní design

Pokud máte stránky vytvořené v novější verzi našeho editoru, můžete si nyní spokojeně oddechnout. Všechny naše šablony jsou responzivní, jak to Google preferuje. Znamená to, že se šablona automaticky přizpůsobí různým typům zařízení a že verze stránky pro PC a pro mobilní zařízení je téměř stejná. Použité obrázky, nadpisy, texty, SEO a další nastavení zůstávají stejné. U stránek s responzivním designem tedy rozdíl nejspíše ani nepoznáte. Jen si vždy ověřte, zda se stránka zobrazuje na telefonech dobře, protože editor některé prvky přeskládá a upraví například menu.

Vyzkoušet zobrazení stránky na telefonu můžete i v prohlížeči počítače – stačí zmenšit velikost okna prohlížeče na velikost displeje mobilního zařízení.

Mobilní zobrazení stránek Webnode
Mobilní verzi zkontrolujete i v prohlížeči počítače

Samostatná mobilní verze

Pokud pro svůj web využíváte některou z neresponzivních šablon staršího Webnode editoru, vaše stránka má vytvořenou samostatnou mobilní verzi. Má stejný obsah jako verze pro PC, ale vzhledem i adresou se liší. Mobilní verzi najdete na adrese začínající na m, např. m.mojestranky.cz. Rozdílné verze pro mobil a PC jsou pro Google také přijatelné. Ta mobilní má ale opět přednost. Google jednoduše preferuje responzivní design, kdy obě verze stránek mají stejnou URL adresu.

Web bez mobilní verze

Prohlížení verze pro PC není na mobilních zařízeních příliš pohodlné. Google chce spokojené uživatele, a proto také upřednostní weby, které umožní pohodlnější prohlížení z mobilních zařízení. I proto absence mobilní verze může negativně ovlivnit vaši pozici ve výsledcích vyhledávání.

Mobile-first indexing a Google Search Console

Když své stránky zaregistrujete do Google Search Console, Google ihned zapne indexaci mobilní verze. Pokud už máte stránky v Search Console zaregistrované, Google vyhodnotí, jestli je vaše mobilní verze připravená být indexována jako první. Pokud vyhodnotí, že ne, nezačne ji hned indexovat coby primární. Postupem času k tomu ale bude docházet, a proto vám doporučujeme vytvářet stránky pomocí responzivní šablony.

Nejdůležitější SEO tipy

Pokud jste prošli celou sérii článků, měli byste již mít alespoň základní představu, jak k problematice SEO přistupovat. Toto jsou klíčové body, které byste si ze série měli odnést:

  • Určete, kdo je vaše cílová skupina – Kolik je vašim zákazníkům let? Jaký obsah je zajímá? Používají sociální sítě? Čím více toho o nich budete vědět, tím lépe můžete svoje stránky upravit.
  • Inspirujte se u konkurence – Zjistěte, co vaše konkurence dělá dobře, nechte se inspirovat a pokuste se udělat vaše stránky ještě lepšími.
  • Nejdůležitější je kvalitní obsah – Stránky vždy vytváříte pro lidi, nikoliv indexační roboty. Pokud náštěvníci najdou to, co potřebují a k tomu něco navíc, budou se na web rádi vracet, budou o vás mluvit a doporučí vás svým známým. Vašim cílem tedy je přizpůsobit web co nejvíce potřebám návštěvníků.
  • Nezapomeňte na titulky a popisky stránek – Každá stránka vašeho webu by měla mít svůj unikátní titulek a popisek. Právě ty přilákají návštěvníky na váš web.
  • Pracujte na odkazech – Prolinkujte jednolivé stránky webu, přidejte odkazy na účty na sociálních sítích, odkazujte na stránky z newsletterů. Nebojte se požádat o spolupráci další majitele webových stránek.
  • I obrázky je třeba optimalizovat – Nezapomeňte obrázky správně pojmenovat předtím, než je nahrajete na svůj web. Přidejte jim také popisky v našem editoru.
  • Pravidelná práce se vyplatí – Obsah svých stránek pravidelně aktualizujte. Sledujte, jak si váš web vede ve statistikách, a přemýšlejte, co na stránkách vylepšit. SEO vyžaduje pravidelnou práci, která se vám však vrátí v podobě vyšší návštěvnosti.

Slovo závěrem

Naše série slouží jako velmi základní úvod do širokého tématu SEO. Další informace můžete dohledat na internetu, věnuje se mu řada kvalitních lidí z oboru, různé firmy a celé blogy.

Tvorby stránky samotné se nemusíte vůbec obávat – pokud s ní nemáte zkušenosti, je náš online editor přesně to pravé pro vás. Rádi vám pomůžeme i v rámci naší zákaznické podpory, aby byl váš projekt úspěšný a naplnil vaše očekávání.

Přejeme hodně úspěchu!

V naší sérii článků jsme se postupně věnovali těmto tématům:

  1. Základy SEO – Úvod
  2. Základy SEO – Obecné postupy a doporučení
  3. Základy SEO – Jak začít (obsah, cílová skupina, konkurence, vlastní doména)
  4. Základy SEO – Základní nastavení editoru – titulek, popis, klíčová slova
  5. Základy SEO – Odkazy na vašich stránkách
  6. Základy SEO – Napojení na vyhledávače
  7. Základy SEO – Sociální sítě a další propagace
  8. Základy SEO – Hodnocení dat (analýza návštěvnosti)
  9. Základy SEO – „Mobile-first indexing“

Pomohla vám tato série článků? Dejte nám vědět do komentářů tohoto blogpostu.