Online marketing specialista Jakub Rejnuš: Místo ukřičených osobností jsem se zaměřil na klienty

Jakuba Rejnuše živí online marketing v různých podobách už více než 9 let. Nedávno se rozhodl udělat zásadní krok a stát se 100% freelancerem, aby se v podstatě druhý den probudil do Česka svázaného preventivními patřeními a omezeními. Jaký dopad měly na něj a na online podnikání? A proč si postavil vlastní web právě na Webnode? Věnujte pět minut svého času našemu rozhovoru. 

Z tebe se stal marketingový konzultant na volné noze právě v době, kdy vrcholila opatření proti epidemii koronaviru. Jak to ovlivnilo rozjezd tvého byznysu?

Je pravda, že jsem si “lepší” dobu asi vybrat nemohl. O to větší výzva to ale byla. Přechod z pozice marketingového ředitele, analytika a SEO specialisty v PeckaDesign na volnou nohu jsem měl v hlavě už přibližně půl roku, ale shodou nejrůznějších okolností bylo o přechodu na živnost rozhodnuto ze dne na den.

Musím přiznat, že jsem měl trošku sevřené půlky, když jsem viděl, co se děje. Za chvíli jsem ale zjistil, že hysterie popisovaná v řadě videorozhovorů, podcastů a psaných reportech se zas až tolik nekoná, naopak se v e-commerce otevírají nové možnosti. Mým hlavním oborem je sice jednoznačně SEO, ale za 7leté působení na vedoucí pozici mám dostatek zkušeností stejně tak se zadáváním a rozdělováním práce, řízením rozpočtů a tvorbou strategií. A zjišťuji, že i to mi hrálo do karet a je to dobrá přidaná hodnota pro klienty, kteří ji zatím hojně využívají.

Nicméně, zpět k hysterii. Rozhodl jsem se přestat sledovat některé “ukřičené” osobnosti šířící zbytečnou paniku v našem oboru a zaměřil jsem se na sebe a své klienty (na ty stávající i ty nové). Hodně nových klientů si ke mně našlo cestu přes doporučení jiných kolegů z oboru, za což jim nesmírně děkuji a budu ještě dlouho vděčný.

Aby to nebylo jen o pozitivech, hned v začátku mi dva klienti odpadli právě kvůli koronaviru, a další snížil spolupráci na minimum. Asi chápete, že jsem v tu chvíli úplně klidné spaní neměl. Postupně se ale objevili klienti noví. S těmi teď spolupracuji a je to zkrátka boží (alespoň prozatím).

Může se živnostník vůbec nějak připravit na podobnou situaci, která dokáže ochromit život v Česku?

Určitě může. Svou zodpovědností a pokorou. Osobně mě překvapilo, kolik živnostníků a firem si až pod tlakem virové situace teprve zrevidovalo svoje výdaje, příjmy a rezervy. Pro mě to byl celkem šok vidět, jak nekoordinovaně své podnikání vedli a přiznám se, že jsem na to koukal jako bacil do lékárny. Nedovedu si představit, že bych ani jako zaměstnanec, natož jako freelancer nebo nedej bože jako majitel firmy nevěděl, jak na tom finančně jsem, co si mohu dovolit a kam moje peníze tečou. A pokud bych takový byl, pak bych si zcela právem zasloužil dostat pořádnou facku. Právě tu mnozí dostali a někteří ještě dostanou.

Domnívám se, že pokud člověk, i mimo náš obor, “neusnul na vavřínech blahobytu” nemusel se úplně stresovat s výjimkou několika málo oborů, které to totálně sejmulo. Těch lidí mi je opravdu hrozně líto.

Mám vystudovanou ekonomku a už na vysoké nás učili diverzifikuj, diverzifikuj, diverzifikuj. Kdo nediverzifikuje, zvyšuje svá rizika, ať už se týkají čehokoliv. A viděl jsem to v praxi ve svém okolí mnohokrát. Jste závislí na jednom obřím klientovi – riskujete. Jste závislí na velkém množství malých klientů – riskujete. Pokud jste někde uprostřed, máte dobrý základ na to podobné situace ustát. Ruku na srdce, kolik lidi odpovědných za své finance (živnostníci) nebo lidí, kteří dávají práci (zaměstnavatelé) se tím řídilo. Praxe a doba ukazuje, že to rozhodně nebyli všichni.

 

Unikátní logo, přehledné menu, vlastní fotka a jasně patrné oborové zaměření. Jako z učebnice „Co musí obsahovat dobrý web“.

Jakým způsobem ovlivňuje současná situace (epidemie, karanténa, …) tvé podnikání v současné době?

Aktuálně už nijak. Domnívám se ale, že to na náš obor ještě dopadne. Odhadl bych v roce 2021. E-commerce obecně na této situaci vydělá. Budou ale obory, respektive subjekty, v jednotlivých oborech, které skončí. Ať už dočasně, nebo definitivně.

Hodně teď přemýšlím nad tím, s kým půjdu do spolupráce a s kým nikoliv. Logicky – řeším, jestli aktuálně daný obor a daný projekt má naději na to růst, nebo to bude spíš o dlouhodobém tahání projektu z bryndy. Jsem taky mnohem více obezřetný k výdajům. I když miluju impulzivní nákupy, dávám si teď pozor a více výdaje zvažuji (ale nestresuji). Je to dáno i tím, že jsme ještě těsně po přestěhování do vlastního bydlení a hodně peněz plyne do vybavení.

Vyvstalá situace mě taky donutila víc přemýšlet nad tím, komu své peníze věnuji. Ať už v rámci běžného nákupu, tak i v rámci dobročinnosti. Hodně řeším, jestli si mé peníze, daná firma/neziskovka/projekt zaslouží. Žijeme v Evropě v relativně stabilním prostředí a máme tu skvělou možnost na právo svobodné volby. Proč toho tedy nevyužít?

Jako živnostníkovi se mi postupně otevírají dveře dokořán k velkým projektům, což jsem nečekal a jsem za to neskutečně vděčný. Zároveň mě ale děsně baví malé projekty, které si chci i do budoucna udržet. Domnívám se, že je potřeba mít i tento typ klientů. Nejen kvůli zmiňované diverzifikaci, ale také kvůli pokoře. Pokoře nejen k samotným klientům, ale k celému našemu řemeslu, kterým v mých očích online marketing je. Zkrátka vás nutí stát neustále rovnýma nohama na zemi.

V době, kdy se už opatření pomalu uvolňují, dokážeš odhadnout, jak budou vypadat následující 3 měsíce pro tvůj byznys?

Já jsem teď v obrovském pracovním laufu a trošku čekám, co přijde. Našlápnuto mám asi dobře, ale jsem na začátku a pořád se hodně rozkoukávám. Predikovat je pro mě, jako pro analytika, bez vstupních dat těžké. Ale myslím si, že pokud se teď fakt nestane nějaký brutální zvrat, ustojím přechod na volnou nohu i v této době “bez ztráty kytičky”.

Myslíš, že karanténní opatření a různá omezení povedou k tomu, že se do online prostředí vydají i lidé a firmy, které by nad tím dřív neuvažovaly?

Pevně v to doufám. A doufám v to nejen v čistě tržním prostředí, ale věřím že tato situace otevře oči i státní správě, úřadům, bankám, pojišťovnám a v neposlední řadě školám. Myslím, že lepší důkaz toho, jak katastrofálně na tom tyto instituce jsou z pohledu komunikace a byrokratické zátěže, dostat nemohly. A mám řadu příkladů, které vedly k tak absurdním situacím, že jsem sám nevěděl, jestli se smát nebo plakat. Určitě je ale patrné, že řada papírování, které doposud bylo nutností, najednou není potřeba a jde to i bez něj.

Jak už jsem zmínil, myslím, že tato situace celé e-commerce pomůže. Nemyslím ale, že dojde ke skokovému nárůstu subjektů, které se budou snažit “onlajnizovat”. Na druhé straně totiž hodně subjektů “umře”. Někteří neprávem, ale hodně z nich také právem, a dojde k pročištění trhu. Ať už na straně online projektů, tak i na straně poskytovatelů služeb, jako jsou developeři, markeťáci etc.

Jakub při jedné z mnoha přednášek

Proč jsi se rozhodl pro web právě od Webnode?

Rozhodování bylo celkem jednoduché. Neměl jsem po ruce žádného programátora ani kodéra. A navíc jsem neměl čas. Potřeboval jsem co nejrychleji vytvořit webovky a tak mi zrak padl na Webnode, se kterým jsem měl pár zkušeností. Jasně, zvládl bych si jednoduchý web “naklikat” sám, ale nechtěl jsem se do toho pustit, protože jsem věděl, že potřebuji čas investovat jinam. Logicky tak Webnode byl poměrně jasná volba.

Jak dlouho trvala realizace webu od A do Z?

I s naplněním textů a nahráním grafiky, kterou mi udělal i s logem jeden šikovný grafik, jsem byl na jednom odpoledni. Pak probíhalo nějaké to “ladění”, ale v zásadě stačilo jedno to odpoledne.

Jak sebe a svůj web propaguješ?

Já si moc na selfpromo nepotrpím. Sice občas někde jsem vidět, ale nejdu po tom vědomě. Necpu se na žádné konference ani do žádných novin. Říkám si, že abych někde přednášel, musím si to zasloužit. A odměnou mi pak je, že se organizátoři ozvou sami. Takto jsem dostal příležitost například na Marketing Festivalu, několika oborových akcích a řada z nich měla být i letošní rok, ale jsou zrušené nebo přesunuté. O placených kampaních, ať už PPC nebo na sociálních sítích jsem ani neuvažoval. To rád přenechám vybraným infopodnikatelům :)

Zcela na rovinu, věřím, že mi trošku pomohlo moderování online marketingového PeckaPodcastu, kde doufám, posluchače čekají další zajímavé díly. Do plánu nám trošku hodila vidle korona, ale bez boje to nevzdáme.

Rozjeli jste úspěšně svoje podnikání a najednou se situace otočila o 180 stupňů? Pokud máte svoje stránky u Webnode, napiště nám do komentářů. Další rozhovor může být právě s vámi!