QR kód na webu: Ukážeme vám, jak ho úspěšně využít

QR kód je s námi už mnoho let. A i když mu mnoho online expertů opakovaně předpovídalo odchod do zapomnění, daří se mu čím dál lépe. Přitom málokdo ví, jak QR kódy vznikly, jaké mají možnosti a především – že je může využívat prakticky každý z nás. Pojďme se na ně proto podívat blíže a lépe.

Co je QR kód?

Než se začneme věnovat samotnému využití, dívejme se v rychlosti na to, co znamená zkratka „QR kód“ a jakou má historii.

Písmena QR znamenají „Quick Response“, tedy „rychlá reakce“. A jako mnoho dalších průkopnických technologií má i QR kód svůj původ v Japonsku, kde ho znají již od poloviny 90. let. Poprvé se sice objevil v auto-moto průmyslu, o jeho masivní rozšíření se ale postaral marketing. V porovnání s klasickým čárovým kódem totiž nejen, že dokáže nést různý typ dat, ale především jich obsáhne stonásobně více. Zatímco čárový kód obsahuje nejčastěji informace, jako je cena produktu nebo jeho výrobce, QR kód nabízí víc. Mnohem víc.

Jak QR kód funguje?

Na první pohled si všimnete toho, že čárový a QR kód vypadají odlišně. Ten první je obdélník definovaný svislými čárami, pod kterými jsou identifikační čísla. QR kód má zase čtvercový tvar s různě vyplněným vnitřkem.

QR kód přitom funguje vcelku jednoduše. Obsahuje několik zón a každá z nich nese specifickou informaci: O jakou verzi QR kódu jde, v jakém formátu jsou obsažená data, samotnou informaci a pak také velké množství samoopravných kódů.

Jak naskenovat QR kód?

Abyste mohli QR kód využít, resp. se dostat k informacím „za ním“, potřebujete čtečku – aplikaci, kterou nainstalujete do svého smartphonu. Jakmile ji otevřete, aktivuje se čočka fotoaparátu, vy ji namíříte na QR kód. Aplikace sejme uložené informace a udělá požadovanou akci. Kde a k čemu se tedy QR kód nejčastěji využívá?

  • Zobrazení prostého textu
  • Vizitka nebo uložení kontaktu do telefonu
  • Restaurační menu nebo online objednávka
  • Přístup na Facebook nebo Instagram
  • Informace o Wi-fi (přístupové heslo)
  • GPS souřadnice
  • Platební příkaz
  • Odkaz na video nebo web

Právě poslední možnost by vás měla zajímat nejvíc. Protože právě takto přenesete zákazníka i z offline světa tam, kam potřebujete. QR kód na plakátu může směřovat na váš e-shop. Nebo na stránky kapely, na trailer k filmu… zkrátka kamkoliv vás napadne.

K nejzajímavějším počinům patřilo využití v pražském metru, kdy byly stěny zastávky oblepené plakáty s QR kódy. Ty vedly na stránky online nákupní galerie a zjednodušily tak nákup desítkám tisíc lidí, kteří čekali na svůj spoj. Slogan akce zněl „Objednejte, než vám to pojede“ a e-shop zároveň zboží doručoval do druhého dne.

QR kód můžete přitom využít na spoustě míst. Stačí dodržet pár jednoduchých pravidel pro dosažení maximálního efektu. V první řadě zohledněte, že příjemce musí mít po ruce mobilní telefon. Nemocnice, letadlo, aquapark nebo vchod/východ z prodejny proto nejsou ideální. Stejně tak není moudré ani umístnění na pohybující se objekty, jako je třeba autobus nebo vlak. Nejlepší místo je ve výšce očí, nebo alespoň 150 cm nad zemí. Sami si uvědomte, jak držíte svůj chytrý telefon a jak s ním manipulujete.

Možná podoba a využití QR kódů

Přidáme i další důležité pravidlo: Vždy se ujistěte, že web, na který QR kód směřuje, je responzivní, tzn. optimalizovaný pro mobilní telefony a tablety. To jsou naštěstí všechny šablony od Webnode, takže zde byste problém mít neměli.

Jak vytvořit QR kód pro webové stránky?

Když už víte, co to je QR kód, jaké jsou jeho možnosti a kam byste ho ne/měli umístit, je na čase si také říct, jak vytvořit QR kód a jak ho prolinkovat na vlastní web.

Na QR kódech je úžasné to, že pro jejich vytváření se nemusíte nikam registrovat nebo cokoliv platit. Na internetu totiž najdete množství různých generátorů. Mezi nejoblíbenější patří například:

A sami jistě najdete desítky dalších.

Přitom postup je pokaždé podobný. Vyplníte požadovaná pole (URL, adresa, telefonní číslo nebo jakýkoliv jiný důležitý údaj) a necháte vygenerovat kód. Ten si pak můžete různými způsoby uložit (jako obrázek, PDF, můžete si udělat printscreen atd.) a využít kdykoliv později.

Stejně tak si s QR kódem můžete do jisté míry hrát. Nemusí být totiž jen černobílý – snese jistou míru barevnosti, když místo bílých ploch může být modrá, světle zelená nebo třeba růžová. Důležité je, aby byl zachovaný kontrast, nezbytný pro kvalitní přečtení. A pokud už zmiňujeme přečtení, tak některé kódy je možné přečíst i pří cca 30% poškození. Kam se hrabou čárové kódy, to se nedá srovnat.

Ukázka QR kódu na smartphonu

Výše zmíněné editory mají často svoji bezplatnou variantu a prémiové funkce. Mezi ně patří například vytvoření rámečku a další grafické

Kromě změny barev umožňují některé generátory další úpravy. Mezi ty nejčastější patří zakomponování loga do středu QR kódu, případně obohacení o obrázek, psaný vzkaz nebo symbol.

Dá se nějak využít i QR kód přímo na webu nebo v e-mailu?

QR kód slouží apriori k přenesení informace z offline světa do online. Spojení online-online ale funguje překvapivě stejně dobře. Jeden příklad za všechny:

Do e-mailové schránky vám přijde faktura za telefonní služby. Otevřete e-mail a v něm bude kromě jiného také QR kód. Ten může směřovat už na konkrétní platební bránu a vy šetříte čas a vyhnete se případným překlepům v částce nebo variabilním symbolu.

Ale možností je samozřejmě mnohem víc. Ať už to je ukládání GPS souřadnic zajímavých míst do mobilu, ukládání kontaktů, které se vám nechce přepisovat z webu nebo zkrátka jakékoliv zjednodušení procesu.

Zajímá vás, jak vytvořit web? Projděte si podrobného průvodce.

A jak jste na tom s QR kódy vy sami? Použili jste je někdy, nebo ještě stále používáte? Našli byste jejich význam i pro svůj online projekt? Pochlubte se nám v komentářích!