Co zatím ukázala epidemie: E-shopy nezavře ani COVID

Jak podnikat na internetu v době covidové

Nejprve velká obchodní centra. Poté i menší obchody, snad s výjimkou potravin. Přesně tak museli obchodníci v Česku postupně zavírat svoje provozovny během epidemie koronaviru. Jediného prostředí se přitom jakákoliv restrikce nedotkla: e-shopů a obecně online byznysu. Protože se znovu začínají objevovat omezení spojená s respiračními chorobami, a především s COVID-19, je na čase znovu připomenout výhody online podnikání.

Nakupovali jste v březnu potraviny v kamenném obchodě? Nebo jste se spolehli na jejich dopravu až k vám domů? Aby restaurace přežily, spojily síly s dovážkovými službami a ukázalo se, že mnoho z nich takové rozhodnutí zachránilo. Velcí hráči online byznysu během epidemie násobili obrat a menší firmy a živnostníci je s úspěchem následovali.

Možná to vyzní cynicky, ale na přesun podnikání do virtuálního prostředí nebyl snad nikdy vhodnější čas. Uvědomují si to i obchodníci, kteří dřív o e-commerce nechtěli ani slyšet. Pneuservisy narychlo zřizují online obchody s gumami. Zverimexy chtějí prodávat krmivo a hračky pro zvířata přes internet. A zahrádkářství mění sortiment, aby bylo možné nabízet zákazníkům co nejvíce produktů online. Co vlastně znamená a stojí zřízení e-shopu?

E-shop do týdne a s minimálními náklady

Nejrychlejší a nejlevnější cesta vede přes již vytvořenou šablonu, do které jen doplníte vlastní produkty, informace o své firmě a můžete mít hotovo. Přesně to vám nabízí český editor Webnode, kde máte na výběr z několika desítek šablon, navržených prakticky pro jakýkoliv produkt, zboží nebo službu.

Díky zpětné vazbě víme, že od registrace po spuštění internetového obchodu s cca 100 kusy zboží, nemusí uplynout ani týden. Za tu dobu stihnete upravit šablonu do požadovaného vzhledu, vyplnit informace o sobě a svých produktech, napojit platební bránu a vyladit si e-shop k vlastní spokojenosti.

Pokud se rozhodnete pro variantu, kdy tvorbu zadáte další straně (ať už freelancerovi, nebo agentuře), připravte se na vyšší náklady a delší čas. Zároveň se vzdáváte části kontroly nad průběhem prací. Ceny zakázkových e-shopů na klíč se pohybují od 100 000 Kč výš a na dodání budete čekat minimálně dva měsíce. Jen pro informaci, hodinová odměna vývojáře se pohybuje od 1 200 Kč výš. Jsou pro vás čas a cena důležité? Jednoduchý systém jako Webnode pro vás bude ideální.

1+5 pravidel pro e-shop v době covidové

Jednoduchý, přitom dostatečně reprezentativní web si s Webnode editorem postavíte za dva večery po práci. Pokud navíc plánujete zřízení e-shopu, měli byste myslet na „specifikum doby“. Co tím myslíme?

Už na první stránce byste měli mít informace o otevírací době, odesílání zásilek nebo možnostech platby. Zkrátka o všem, co může epidemie ovlivnit.

Stále přitom platí pravidla, kterými se řídí tvorba e-shopu v jakémkoliv čase a která byste měli respektovat:

  1. Aktualizujte nabídku produktů. Podle potřeby i několikrát týdně, nebo dokonce denně. Pokud budou lidé muset čekat na zboží, které jste měli označené jako „skladové“, půjdou příště ke konkurenci.
  2. Nebojte se sdílet svůj příběh, který za e-shopem stojí. A věřte, že každý má svůj příběh: Ať je to prodej ručně vyráběných věcí, tradiční nebo naopak inovativní přístup… Příběhem může být i příspěvek z obratu na vám sympatickou charitu.
  3. Buďte konzistentní a jasně rozpoznatelní. Ať už graficky, nebo tonalitou. Na webu, v e-mailingu nebo na sociálních sítích komunikujte jednotně a pokud možno odlišně od konkurence.
  4. Pomáhejte zákazníkovi s nákupem. Vytvořte pro něj třeba stránku s často kladenými dotazy. Nebo chatovací okno, kde se bude moct na cokoliv zeptat.
  5. Dodržujte platnou legislativu. Mějte na svém webu obchodní podmínky a také upozornění na cookies (s tím vám Webnode pomůže automaticky). Stejně tak byste neměli kopírovat jakoukoliv grafiku, fotky nebo texty od konkurence. Kromě penalizace od vyhledávačů vám hrozí v lepším případě pokuta, v tom horším i soudní spor.

E-shop postavený na Webnode šabloně je určený především těm, kteří online byznys teprve objevují a ocení jeho jednoduchost nebo zákaznickou podporu kompletně v češtině. Navíc vás může těšit úspora časová a především finanční. Ušetřené prostředky pak můžete investovat například do marketingu nebo do samotných produktů.