Jak vytvořit internetové stránky pro firmu či vaše podnikání – krok za krokem

Internetové stránky pro firmu či podnikatele

Obsah

Jak můžou webové stránky pomoci vaší firmě?

Webové stránky jsou tváří vaší firmy. I v případě, že neposkytujete žádné služby online, stejně jsou pro vás stránky skvělou příležitostí, jak se dostat blíže k zákazníkům, kteří na internetu hledají informace o vašich službách či produktech. Nebo se váš stávající zákazník o vás zmíní svým známým a ti si budou chtít dohledat informace online. Když nemáte internetové stránky, nebo nemáte takové, které působí profesionálně, můžete o takové potenciální zákazníky snadno přijít.

Velké množství firem a podnikatelů stále své vlastní webové stránky nemá. Jak ukazují data Eurostatu, 3 z 10 firem s více než 10 zaměstnanci nemají internetové stránky. U malých firem s méně než 10 zaměstnanci je podíl dokonce ještě vyšší.

Až donedávna jste potřebovali značný finanční obnos a spoustu času, pokud jste chtěli své vlastní internetové stránky. Buď jste najali webového designera, nebo jste trávili hodiny na diskuzních fórech a zjišťovali, jak se vlastně dají takové stránky vytvořit.

Dnes existují nástroje na tvorbu webu, díky kterým si stránky pro svou firmu vytvoříte snadno, rychle a s minimálními náklady. V našem návodu se dozvíte, jak snadno a rychle vytvoříte webové stránky s pomocí Webnode.

Proč potřebujete mít firemní stránky?

Každý web obsahuje 3 základní složky – hosting, doménu a editor obsahu. Navíc si můžete zřídit vlastní e-mailový účet.

  • Hosting: Internetový server, kde jsou umístěna data, která tvoří vaše stránky.
  • Doména: Jméno vašich stránek. Umožňuje návštěvníkům snadno nalézt server, kde jsou vaše stránky umístěny. Například www.strankymojifirmy.cz.
  • Editor pro správu obsahu (CMS – Content Management System): Jde o nástroj, s kterým vytvoříte své stránky a zveřejníte je na internetu.
  • Profesionální e-mailová adresa: Díky ní budete mít v e-mailové adrese svou vlastní doménu a ne adresu služby jako Gmail a podobně. Například ahoj@strankymojifirmy.cz.

Každou z těchto základních složek webu musíte obvykle sehnat a zaplatit zvlášť. Webnode vám tvorbu vlastních stránek zjednoduší tím, že nabízí všechny složky na jednom místě.

Navíc si můžete být jistí, že všechny části budou kompatibilní a vy nepotřebujete žádné technické znalosti, abyste s nimi zvládli pracovat. Vzhledem k tomu, že nemusíte nic instalovat, bude vám k vytvoření a správě webových stránek vaší společnosti jen internetový prohlížeč.

Kolik stojí internetové stránky?

Celková cena webu samozřejmě záleží na mnoha faktorech – na typu, obsahu i zvoleném stylu stránek.

Zaprvé, hosting a doména jsou pevně danými náklady, které se většinou platí ročně.

  • Doménu s koncovkou .cz seženete většinou za cca 200-300 Kč za rok. Máte-li zájem o doménu s mezinárodní koncovkou (.com, .eu, .net), může být cena vyšší.
  • Ceny hostingu se u jednotlivých poskytovatelů liší a liší se i služby, které hosting obsahuje. Pro menší firemní web může být cena zhruba mezi 600 Kč až 1200 Kč za rok.
  • Design na zakázku: Design šitý 100% na míru vás vyjde na desetitisíce korun. Záleží na vašich požadavcích, designer je většinou placený za hodinu práce.
  • Design podle šablony: Pokud nepotřebujete design na míru, můžete si nechat vyrobit stránky podle existující šablony. Designer šablonu přizpůsobí vašim potřebám a požadavkům. Cena takového webu se bude pohybovat od 10 000 korun výš.
  • Obsah (fotografie, texty): Záleží samozřejmě na obsahu, ale menší web s 5 stránkami vás při ceně 1000 Kč/hodinu vyjde na 10 000 Kč.

Když si spočítáme všechny náklady, webové stránky na míru vás můžou vyjít na částku od 30 do 100 000 Kč, design podle šablony od 10 000 do 20 000 Kč a obsah, který si necháte napsat, na dalších 10 000 Kč.

Vyvoříte-li si webové stránky s pomocí online editoru, jako je např. Webnode, budou vaše náklady stálé a přehledné. Cena vašeho webu se bude pohybovat mezi 1668 a 5388 korunami ročně. Vyšší cena platí pro variantu s pokročilými službami, jako jsou vícejazyčná verze či registrace uživatelů.

Ve zkratce – jednoduchý web pro firmu s 5 stránkami vás vyjde průměrně na 65 tisíc při tvorbě na míru, nebo na 15 tisíc podle šablony. Zatímco s Webnode vás firemní web vyjde v průměru na 3528 Kč ročně – tedy skoro o 92% méně.

Můžete si také najmout někoho, kdo vám vytvoří webové stránky pomocí online editoru. V takovém případě vlastně propojíte to nejlepší z obou variant. Profesionální design od Webnode a profesionální obsah, který vám odborník vytvoří rychleji a za méně peněz, než kdyby tvořil celý web od začátku.

Můžu si stránky pro svou firmu vytvořit zcela zdarma?

S některými online editory si webové stránky můžete vytvořit úplně zdarma a publikovat je hned, jakmile jste s jejich podobou spokojeni. Přesně tak to funguje u Webnode.

Hosting a doména jsou ale vždy spojeny s náklady a proto verzi stránek zdarma doprovází omezení místa, které na serveru může zabrat a doména, která obsahuje “Webnode” – například www.strankymojifirmy.webnode.cz.

Profesionální webové stránky bez vlastní domény ale nevypadají úplně profesionálně. Proč by někdo měl důvěřovat vaší společnosti, když ji ani vy nedůvěřujete natolik, abyste zainvestovali do domény? U Webnode navíc můžete použít doménu, kterou již vlastníte, a to od 75 Kč za měsíc.

Vlastní doména také pomůže vylepšit pozici vašich stránek ve výsledcích vyhledávání. Nebudete se muset obávat, že někdo zneužije jméno vaší firmy. Doména je jednou ze základních, ale drobných, investic, které se opravdu každé firmě vyplatí.

Krok 1: Očekávání a cíle

Než začnete testovat různé editory, věnujte svému webu pár minut a zamyslete se nad následujícími otázkami. Ušetříte si spoustu času v budoucnu a zjednodušíte si práci.

Čeho chcete s pomocí stránek dosáhnout?

Jaký může být účel vašeho webu? Toto jsou tři nejběžnější scénáře:

  1. Může být doplňkem mojí firmy, která existuje v offline světě – aby zákazníci našli mě a informace o mně i na internetu.
  2. Pomůže mi získat zákazníky, kteří na internetu hledají to, co nabízím zrovna já.
  3. Začnu svoje služby nebo produkty prodávat přes internet.

Pro splnění prvního bodu je potřeba, aby vaše webové stránky přehledně prezentovaly informace o vaší firmě – otevírací dobu, adresu, kontaktní informace… Neuškodí také stručné představení vaší nabídky.

Pro získání nových zákazníků je nejdůležitějším úkolem stránek propagace. Potřebujete se dobře a atraktivně prezentovat a dát najevo zákazníkům, co pro ně můžete udělat a jak vás mohou kontaktovat. Velice účinným nástrojem je v takovém případě kontaktní formulář – kromě objednání vašich služeb můžou zákazníci zasílat i dotazy či návrhy.

Abyste mohli prodávat online, budete potřebovat systém pro zpracování objednávek a pro přijímání plateb. Úspěšnému prodeji můžou hodně napomoci pěkné produktové stránky.

Nejdůležitější je mít ta správná očekávání. Dobrou zprávou je, že svoje internetové stránky můžete přizpůsobovat tomu, jak se vaše přání a potřeby mění. Začít můžete s jednoduchou stránkou, později přidat i firemní blog a další stránky pro prodej konkrétních služeb a produktů. Také můžete přidat e-shop a své produkty prodávat rovnou přes internet.

Krok 2: Základní plán

Čím více času věnujete plánování, tím více času ušetříte později.

Jakmile si určíte hlavní cíl vašich stránek, bude pro vás mnohem jednodušší rozhodnout se, na které body se soustředit a na co si dát pozor. Zjednoduší vám to i organizaci a strukturu vašich stránek.

Základní struktura

Vezměte papír a tužku a načrtněte si základní strukturu vašeho webu, zatím bez větších podrobností a detailů.

Můžete se inspirovat u konkurentů a podívat se, jaké společné prvky mají jejich stránky. Myslíte, že byste to zvládli lépe? Máte šanci vyšperkovat své stránky a dostat se před konkurenci.

V ideálním případě by struktura vašeho webu měla vypadat takto:

Přehledná struktura webových stránek

Struktura dodržuje jasnou hierarchii od hlavní stránky až po podstránky. Některé stránky na vašem webu nebudou podstránky potřebovat – například stránka s kontakty. Nechte se inspirovat a postavte přehledný a efektivní web.

  • Snižte na minimum počet kliknutí potřebných k návštěvě toho nejdůležitějšího místa vašich stránek. Zavedeným pravidlem je to, že aby se zákazník dostal na jakoukoliv stránku vaší webové prezentace, měla by mu stačit tři kliknutí.
  • Udržte maximální počet stránek pod 7. Pokud potřebujete podkategorie, sjednoťte jejich počet v každé kategorii.
  • Klíč je v jednoduchosti. Pro čtenáře je jednodušší pročítat texty na dlouhé stránce, než hledat podstránky v nepřehledném menu. Jestli se přistihnete u vytváření pod-podstránek, pravděpodobně stránky příliš komplikujete.

Hlavní stránky

Jakmile máte jasno, jak budete stránky strukturovat, můžete začít přemýšlet, jak na ně rozvrhnete obsah. Pro začátek nemusíte jít do detailu – postačí nadpis, obrázek a textová sekce.

  • Je potřeba, aby každá stránka měla jediný cíl a tomu musí odpovídat všechny prvky na stránce.
  • Důležité informace umístěte hned na začátek každé stránky.
  • Chcete-li, aby návštěvník na stránce dokončil nějakou akci (vyplnil formulář, klikl na tlačítko, zakoupil produkt…), přidejte motivující výzvu k akci na začátek i konec stránky.

Krok 3: Design

Nastal čas pustit se do práce v online editoru.

Navštivte stránky Webnode a klikněte na tlačítko “Vytvořit stránky”. Až vyplníte své údaje, uvidíte přehled šablon, které vytvořili naši designeři. Stačí si vybrat tu, která se vám líbí a použít ji pro své stránky. Zkuste si vybrat takovou, která se podobá nákresům, které jste vytvořili při plánování svého webu. Šablony můžete filtrovat podle kategorie a vybrat si tak tu nejvhodnější pro váš obor.

Jestli vám žádná ze šablon nevyhovuje na 100 %, nebo jste nenašli přesně svůj obor, nezoufejte. Každá ze šablon se dá změnit přesně podle vašich požadavků a všechny prvky si můžete upravit nebo odstranit. Vytvoření stránek přesně podle vašeho nákresu tedy určitě nebude nic bránit.

Jednou z výhod vytvoření stránek pro vaši firmu s použitím šablony je to, že šablony Webnode byly vytvořeny profesionálními designery z našeho týmu. Získáte tedy odborné know-how, za které nemusíte platit. Jednoduše vložíte vlastní obsah a necháte pracovat design šablony. Plně funkční webové stránky si zvládnete s naší pomocí vytvořit během odpoledne.

Rádi byste, aby webové stránky doplňovaly vaši firemní image a identitu? Pomůžeme vám, stačí následovat naše tipy:

  • Méně je více: Jednoduchý design vždy funguje lépe. Menší množství prvků na stránce usnadňuje návštěvníkům orientaci a nechá vyniknout důležitým informacím. Tento přístup je důležitý zejména na těch nejvýznamnějších stránkách webu, tedy tam, kde očekáváte od návštěvníka nějakou akci (vyplnění formuláře, přihlášení k newsletteru, nákup…).
  • Vizuální hierarchie: Když mají všechny prvky na stránce stejnou váhu (jsou vizuálně na stejné úrovni), je složité navést návštěvníka k požadované akci. Nejdůležitější prvky by měly být výraznější než zbytek obsahu – větší písmo, umístění na začátku stránky, být výraznější oproti pozadí a podobně.
  • Barva textu a typografie: s barevností a typografií textů buďte raději opatrní. Text musí být čitelný a dostatečně kontrastní oproti pozadí stránky.
  • Část „nad ohybem“: Jde o část stránky, kterou návštěvník vidí bez toho, aby musel rolovat myší. Obsah, který nemá návštěvník přehlédnout, umístěte určitě do této oblasti. Myslete na to, že většina návštěvníků neprohlíží každou stránku až do konce a nemusí tím pádem vidět například obsah na konci stránky.
  • Vizuální pomůcky: Pozornost návštěvníků můžete navést na důležitá místa malými pomůckami a triky, jako jsou šipky nebo obrázky lidí, kteří se dívají směrem, kterým chcete navést i zrak návštěvníka. Budete mít jistotu, že nepřehlédne například tlačítko nebo důležitý nadpis.

Krok 4: Obsah a multimédia

Jakmile máte vybranou šablonu, je čas přidat obsah. Obsah je tou nejdůležitější částí webu – přitahuje návštěvníky a rozhodují se podle něj, jestli na stránkách zůstanou. Pozice vašeho webu ve vyhledávání záleží hlavně na kvalitě a aktuálnosti vašeho obsahu.

V prvním kroku našeho článku jste zvolili cíl vašich stránek. Teď nastal čas zvýraznit odpovídající části.

  • Je-li vaším cílem poskytovat informace stávajícím zákazníkům, nejdůležitější částí webu bude stránka s kontaktními informacemi, prezentace vašich služeb a hodit by se mohl i rezervační formulář.
  • Přejete-li si získat zákazníky nové, obsah by měl být hlavně reklamou vaší firmy. Představte svou firmu nebo produkty atraktivní formou, vyzdvihněte své klady a vysvětlete, proč jste lepší než konkurence. Nejdůležitější částí vašich stránek bude prezentace nabízených produktů a služeb.
  • Chcete-li prodávat své produkty přes internet, nejdůležitější pro vás budou produktové stránky. Pomůže vám i seznam referencí od spokojených zákazníků, který posílí důvěryhodnost vaší firmy.

Jakým stylem psát

Číst texty na internetu není to samé, jako číst knihu. Čtenář se v online světě spíše zběžně podívá na obsah stránky a prohlédne si části, které ho zaujaly. Je tedy potřeba psát trochu odlišně, než jak jsme zvyklí ze slohových prací.

Platí to stejné jako u designu – méně je více. Používejte krátké věty a úderná slova. Vyhněte se dlouhým odstavcům, čtenáře by mohly zbytečně zahltit.

Oslovujte čtenáře přímo – funguje to mnohem lépe, než používání neosobních frází. Důležité body zvýrazněte například tučným písmem nebo kurzívou.

Obrázky

V dnešní době už je standardem rychlé internetové připojení, takže většina webových stránek omezila texty a spoléhá hlavně na obrazový materiál – fotky a videa.

Obrázky vybírejte pečlivě, v ideálním případě použijte profesionálně nafocené snímky. Nekvalitní fotky vám můžou spíše uškodit a odradit zákazníky.

Další možností je vyhledat si kvalitní obrázky ve fotobance, která umožňuje jejich veřejné sdílení. Webnode vám nabízí rozsáhlou databázi fotek, ze kterých můžete vybírat a bez obav je můžete na svém webu použít. Když vybíráte obrázky z veřejné fotobanky, vyhněte se těm, které už jsou použité na velkém množství jiných webů. Takové obrázky nebudí důvěru a váš web může působit dokonce podvodně.

Fotky lidí z vašeho týmu na kontaktní stránce působí dobře na zákazníky a budí důvěru ve vaši firmu.

Video

Chcete-li představit svůj produkt či služby, poslouží vám skvěle i video. Krátké, výstižné video může pomoci zákazníkovi rozhodnout se právě pro vás. Jeho natočení svěřte raději někomu zkušenému nebo rovnou profesionálovi, budete mít jistotu, že splní svůj účel a zákazníky spíše neodradí.

Důležité je i to, kam video na svých stránkách umístíte. Krátké video s prezentací produktu dobře poslouží hned nahoře na stránce. Dlouhé video s detaily a větším množstvím informací má své místo spíše na konci stránky.

Video můžete umístit i na pozadí stránky. Když se umístění takového videa povede, může vám skvěle posloužit. Vybírejte z videí, která jsou dobře natočená a hodí se pro pouštění ve smyčce (nemají příliš velký dějový skok mezi koncem a začátkem).

Zákonné povinnosti

Od května roku 2018 je potřeba v online světě dodržovat Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (General Data Protection Regulation – GDPR). Znamená to, že je potřeba požádat každého uživatele o souhlas s uložením dat při vyplnění formuláře či jiných dat, která svou návštěvou vytvoří.

S Webnode na svoje webové stránky jednoduše přidáte “cookies lištu” – vyskakovací pásek textu, kde uživatele informujete o využití a sběru cookies. Do formulářů, které uživatel na vašich stránkách vyplňuje, můžete vložit pole pro informovaný souhlas se zpracováním údajů. Na web můžete vložit i widget (malý nástroj nebo funkci) od jiného poskytovatele pomocí kódu HTML.

Nezapomeňte na své stránky vložit i další právní texty a dokumenty jako obchodní podmínky, včetně informací o vaší firmě. Některé jsou ze zákona povinné a navíc z pohledu zákazníka zvýší vaši důvěryhodnost.

Ohledně povinných informací a přesném znění některých právních textů se poraďte s právníkem, vyhnete se tak zbytečným komplikacím a nedostatkům.

Krok 5: Propagace

Je-li cílem vašich stránek přitáhnutí nových zákazníků nebo prodej přes internet, vaše práce teprve teď začíná. Je potřeba vaše stránky začít propagovat.

V podstatě existují 2 základní cesty, jak web dostat do povědomí zákazníků a přilákat je k vaší nabídce: PPC kampaň (Pay Per Click = platba za kliknutí) nebo SEO (Search Engine Optimization – optimalizace pro vyhledávače).

  • PPC: Díky PPC kampani své stránky umístíte do placené sekce výsledků vyhledávání ve vyhledávačích, jako jsou Google či Seznam.
  • SEO: Vytvoříte na webu obsah, který je pro zákazníky užitečný a zajímavý, přivede je na vaše stránky a oni se tam dozvědí o vašich produktech či službách.

Určitě neplatí, že se tyto dvě cesty vylučují. PPC kampaň generuje výsledky velmi rychle, zatímco SEO strategie zabere delší čas. Je dobré dlouhodobě pracovat na SEO obsahu a doplnit jej cílenou PPC kampaní. Přivedete si tak zákazníky na web v kratším čase, než kdybyste spoléhali výhradně na optimalizaci pro vyhledávače.

U PPC kampaně naveďte zákazníky na stránku, kde může splnit cíl, který jste si naplánovali (kontaktovat vás, objednat vaše služby, vyplnit dotazník). Můžete vytvořit i tzv. “Landing page”, tedy stránku, na kterou se zákazník dostane výhradně kliknutím na vaši reklamu a která se neobjevuje v menu.

Zvýšení návštěvnosti pomocí SEO dosáhnete pravidelným přidáváním kvalitního obsahu. Dobře funguje například firemní blog, který vložíte na své stránky a budete do něj pravidelně přispívat. S Webnode je přidání blogu opravdu jednoduché.

Účelem blogu je zodpovědět otázky, které váš potenciální zákazník může mít. Nabídnete-li mu informace z oboru, poznají vaši firmu a můžou se pak rozhodnout pro nákup právě u vás. Prodáváte-li třeba zahradní potřeby, můžete na blogu vytvářet články o správně údržbě zahrady či o výhodách různých typů sekaček na trávu.

Údržba blogu vyžaduje určité úsilí a čas, ale je to dobrý zdroj návštěvníků, které si na stránky přivedete zcela zdarma a vyplatí se ho vyzkoušet. O tom, jak optimalizovat svůj web, se dozvíte více v našem SEO průvodci.

Zajímá vás více možností, jak vyšperkovat svoje firemní stránky? Zeptejte se v komentářích pod článkem. Naši odborníci na design i marketing jsou k vašim službám.