Jak vytvořit vlastní blog: návod pro začátečníky

JAk vytvořit blog s Webnode krok za krokem

Index

Co je vlastně blog?

Blog je typem webových stránek, který je založený na pravidelně přidávaném obsahu. Většinou jde o články, které se věnují specializovaným tématům. Hlavní obsah blogu může být i ve formě videí (video blog neboli vlog), či obrázků (foto blog).

Proč si založit blog?

Blog vám může pomoci dosáhnout několika cílů, ať už si vytvoříte blog osobní nebo firemní. Blog má jiný dosah než firemní prezentace nebo internetový obchod.

Představíte se jako odborník v oboru

Máte téma, v kterém se cítíte jako ryba ve vodě? Blog je skvělou příležitostí, jak si vytvořit osobní značku a představit se publiku v daném oboru. Může vám přinést mnohé výhody od nabídek práce až po pozvánky k účasti na konferencích či seminářích.

Na profesionální úrovni vám pomůže stát se autoritou pro určitý obor. Když jste v kontaktu se svým cílovým zákazníkem ještě před tím, než začne přemýšlet o nákupu, získáte velkou výhodu, když jim nabídnete své služby či produkty.

Můžete sdílet váš vlastní proces učení

Nemusíte být expertem, abyste založili blog. Můžete sdílet i své zkušenosti s novou aktivitou, koníčkem nebo produktem a celý proces zdokumentovat. Stačí být nadšený pro věc, vytrvalý a držet se tématu a za čas je z vás online expert na dané téma.

Propagujte zboží či služby vaší firmy

Většina firemních stránek se zaměřuje na prezentaci produktů a služeb. Když založíte blog, snadněji oslovíte zákazníky, kteří teprve uvažují o nákupu a dělají si na internetu průzkum.

Zákazník, který začíná běhat, se například může začíst do blogového příspěvku, který vysvětluje, že výběr těch správných bot na běhání mu pomůže nejen správně, ale hlavně zdravě běhat. Později si může přečíst článek, který porovnává různé typy bot na běhání. A za pár dní může navštívit váš obchod a ten pravý pár bot si u vás koupit.

Pokud na vás zákazník narazí již ve stadiu, kdy sbírá informace, čte zajímavé články a vlastně zatím přímo o nákupu neuvažuje, je to pro vás výhoda do budoucna. Vzpomene si na vás, až bude o nákupu přemýšlet a je vysoká šance, že zboží nakoupí právě u vás. Obsah, který není přímo prodejní, by v internetovém obchodě neměl místo nikde jinde, než právě na blogu.

To samé samozřejmě platí pro všechny služby a produkty – od fotografií po kuchyňské potřeby. Poskytovat potenciálním zákazníkům informace o tématu, které je zajímá, je strategií, která se určitě vyplatí.

Váš blog se může stát místem, kde se zákazníci setkávají

Blog nemusí být výhradně místem, kde probíhá jednostranná konverzace, kdy jeden člověk píše a ostatní si příspěvky čtou.

Pokud přidáte na blog možnost přidávat komentáře, nebo diskuzní forum, nabídnete tak uživatelům a zákazníkům skvělé místo, kde se pobavit o tématu, které je zajímá.

Komunity uživatelů se setkávají na sociálních platformách jako Facebook či Reddit. Je ale vždycky lepší otevřít vašim návštěvníkům pro diskuze nový prostor, přímo na vašem blogu. Pak můžete od komentujících získat e-mailové adresy či odpovědi na vaše dotazníky. Informace o vašem blogu se mezi uživateli mohou také samovolně šířit a přivést k vám další potenciální zákazníky.

Zvýšíte návštěvnost vašeho internetového obchodu či firemních stránek

Když zveřejníte nový článek, váš blog se může objevit ve výsledcích vyhledávání pro dané téma. Když někdo článek navštíví, může si prohlédnout i ostatní stránky vašeho blogu a dostat se i na vaše firemní stránky. Blog k vám tak může přivést zákazníky, kteří by na vás jinak nenarazili.

Pozici ve vyhledávání výrazně ovlivňují i odkazy z jiných internetových stránek. Odkaz na zajímavý článek na vašem blogu můžete získat snadněji, než odkaz na hlavní stránku vaší firemní prezentace.

Toto jsou nejčastější důvody, proč se firmy i jednotlivci věnují vytváření obsahu pro své blogy. Dobrou zprávou je, že i malý blog může dobře konkurovat velkým společnostem. Stačí vytvářet zajímavý, kvalitní a relevantní obsah.

Jak začít

Než začnete vytvářet hromady článků, je zapotřebí učinit tři základní rozhodnutí. Jaké bude téma celého blogu, na jaké doméně poběží a jak svůj blog chcete vytvořit.

1. Vyberte téma nebo cílovou skupinu

Toto rozhodnutí je v podstatě to nejjednodušší.

Pokud máte podnik, zaměřený na konkrétní zboží, nebo koníček, kterému se chcete začít věnovat v online světě, máte vyhráno. Chcete-li ale spustit blog proto, abyste začali vydělávat s pomocí reklamy či doporučováním produktů ostatních firem, budete muset téma promyslet důkladněji.

Obecně se dá říci, že čím specifičtější téma, tím vyšší šance na úspěch. V takovém případě je jednodušší vytvářet konkrétní a relevantní obsah a konkurence bývá nižší. Velmi specifické téma ale zase může narazit na velmi úzký okruh čtenářů.

Existují obecné a specializované segmenty trhu. V rámci sportovního náčiní existuje například prodej golfového vybavení. Je dobré zvolit takový segment, kde není příliš velká konkurence a přitom se dostatečně často objevuje ve vyhledávání.

Kolik konkurence je v daném segmentu, můžete zjistit zadáváním dotazů do vyhledávače a následnou analýzou výsledků. Využít můžete i speciální nástroje jako Trendy Google, kde se dozvíte i to, jak roste nebo klesá zájem o dané téma nebo produkt v čase. Tipy na oblíbená témata jsme pro vás sepsali i v tomto článku.

2. Vyberte si hosting

Každý blog, internetový obchod i webové stránky potřebují ke správnému fungování tři základní prvky:

  • Hosting: místo, kde jsou uložená data vašeho blogu jako texty, obrázky i videa. Obvykle se jedná o online složku na serveru.

  • Doména: jméno, které pomáhá prohlížeči otevřít stránky vašeho blogu a nalézt umístění jeho souborů.

  • Editor pro tvorbu stránek (CMS – Content Management System): jde o program, pomocí kterého si blog vytvoříte a nahrajete na internet bez toho, abyste museli každou stránku sami programovat.

Když vytváříte vlastní blog (nebo jiný typ stránek), existují 2 možné způsoby. Můžete si pronajmout hosting domény a „nainstalovat” si editor pro správu obsahu. Nebo můžete zvolit online nástroj, který již zahrnuje vše potřebné (hosting, doménu a editor).

Když se rozhodnete pro pronájem jednotlivých částí, získáte výhodu v tom, že si můžete vše přizpůsobit vlastním představám a potřebám. Na druhou stranu si musíte obstarávat veškeré technické záležitosti sami. Některé části jsou potřeba udržovat a nastavovat pomocí kódování, takové řešení je tedy lepší pro technicky zdatné uživatele, nebo ty, kteří mají čas a chuť se naučit něco nového.

Online editor vám neumožní přizpůsobit si každou část do nejmenších detailů. Na druhou stranu ušetříte spoustu času, který byste museli věnovat programování a stránky vytvoříte opravdu snadno. Ušetřený čas můžete věnovat důležitým součástem vaší online prezentace – obsahu a propagaci.

V minulosti neumožňovaly online editory žádné pokročilé možnosti pro SEO optimalizaci. V dnešní době to již ale neplatí a CMS nejsou v tomto ohledu nijak pozadu.

Ať už se rozhodnete pro editor, nebo si stránky budete programovat sami, doména a její obsah jsou vaše a můžete si je přenést, kam potřebujete.

V našem návodu vás naučíme, jak si s nástrojem Webnode vytvořit vlastní blog. Jde o snadné řešení pro začátečníky i všechny uživatele, kteří se chtějí soustředit zejména na obsah svého blogu a nezdržovat se technickými záležitostmi.

3. Vyberte si doménu

Pokud již vlastníte stránky nebo internetový obchod, rozhodně vám doporučujeme blog přiřadit k doméně, kterou již vlastníte. Tím si zajistíte návštěvnost a odkazy, kterými se vaše stránky a blog navzájem propojí a vylepší kredit vašich stránek. Tím, že budete na blog pravidelně přidávat obsah, vyhledávače budou vaše stránky pravidelně kontrolovat a může se tak snadno vylepšit vaše pozice ve výsledcích vyhledávání.

Nejlepším způsobem, jak zahrnout blog do vašich stránek, je s pomocí adresáře – jako například www.moje-stranky.cz/blog. Někteří poskytovatelé vám umožní vytvořit pro blog subdoménu (blog.moje-stranky.cz). Teoreticky není mezi těmito dvěma variantami rozdíl, ale podle různých zdrojů je potvrzeno, že blogy, které se ze subdomény přesunuly do adresáře, si polepšily ve výsledcích vyhledávání.

Nevytváříte-li blog jako doplněk existujících stránek a chystáte se spíše vydělávat peníze propagací výrobků či služeb, budete si muset pořídit vlastní doménu.

Doménu doporučujeme zvolit krátkou, snadno zapamatovatelnou a odpovídající zaměření vašeho blogu. Najít dobrou doménu, která je zatím volná, může chvilku zabrat, ale vytrvejte.

Když si blog vytvoříte s Webnode, bude automaticky na subdoméně typu mujblog.webnode.cz. Tato subdoména je pro vás zdarma na libovolně dlouhou dobu a jde vlastně o ideální způsob, jak si vyzkoušet provoz blogu, než se rozhodnete zainvestovat do vlastní domény.

Zatímco hledáte tu nejvhodnější doménu, můžete začít vytvářet obsah svého nového blogu. S pořízením vlastní domény vám určitě doporučujeme neotálet. Kromě vylepšení optimalizace pro vyhledávače navýší i důvěryhodnost vašeho blogu. Investice do vlastní domény na váš blog přivede více návštěvníků a pomůže vám získat jejich důvěru.

Jak vytvořit vlastní blog

Jakmile máte jasno o tématu, doméně a způsobu, jak blog vytvoříte, můžete se pustit do jeho vytvoření.

Obvykle bývá jednodušší vytvořit a spustit blog, než obsáhlé a komplexní webové stránky. Je ale potřeba dát si pozor na některá specifika.

Krok 1: Struktura

Doporučujeme vám naplánovat si strukturu blogu ještě před tím, než se pustíte do psaní prvního článku. Nejdůležitější funkce, které by měla struktura plnit, jsou:

  • Usnadnit navigaci.
  • Motivovat k objevování dalších položek.
  • Prodáváte-li produkty či služby, navést návštěvníka na stránky či do obchodu, kde mohou dokončit nákup.

Snažte se udržet strukturu tak přehlednou, jak je to jen možné. Vytvořte seznam témat a seřaďte do nich své články. Kategorií by mělo být maximálně mezi 4 a 6, tím udržíte pozornost čtenáře a nezahltíte ho příliš mnoha informacemi.

Může se stát, že některý z článků odpovídá dvěma různým kategoriím – nic se neděje, můžete ho zatřídit do obou z nich a URL adresa zůstane stejná.

Není-li blog součástí internetových stránek nebo e-shopu, nezapomeňte uvést i kontaktní údaje a další informace o vás.

K vytvoření kategorií ve Webnode vám stačí vytvořit novou stránku blogu a přidat odpovídající články do nové kategorie.

Jak ve Webnode přidat novou kategorii blogu.

Krok 2: Design

Jakmile máte jasno o struktuře blogu, je načase pustit se do práce s online editorem.

Design vašeho blogu by měl návštěvníky blogem navádět a usnadnit jim orientaci.

Myslete i na to, že velká část vašich návštěvníků si bude blog číst ve svém telefonu. Velkou výhodou Webnode je automatické přizpůsobení obsahu jakékoliv obrazovce. Vaši čtenáři si blog přečtou snadno v počítači, tabletu i chytrém telefonu.

Jestli ještě nemáte účet u Webnode, zaregistrujte se pomocí e-mailové adresy, zvolte název blogu a hned poté uvidíte dostupné šablony.

Když se chystáte spustit vlastní blog, máte už pravděpodobně představu, jak by měl vypadat. Možná už jste navštívili nějaké blogy, abyste se inspirovali. Můžete si tedy zvolit šablonu, která nejvíce odpovídá vašim představám.

Šablona nemusí vašim představám odpovídat na 100 %. Každá její část se dá přizpůsobit tak, jak potřebujete. Můžete si samozřejmě vybrat i šablonu, která není určená pro blog, a pracovat s ní.

V každé šabloně je nahraný obsah, který vám ukáže, jak by mohla vypadat struktura blogu i každé jeho stránky. Začněte tím, že přidáte kategorie, které jste si vytvořili v předchozím kroku a pak začněte přizpůsobovat rozložení obsahu tomu, jak potřebujete.

Nakonec můžete upravit i barevné schéma a font – nezapomeňte se soustředit na to, že nejdůležitější je přehlednost a čitelnost obsahu. Zkuste obsah zkontrolovat i v telefonu, jestli je každá jeho část dobře čitelná.

Krok 3: Pište články

Základním kamenem vašeho blogu jsou články. Výhodou systému, jako je Webnode, je to, že se nemusíte starat o technické procesy a můžete se soustředit pouze na samotný obsah a jeho propagaci.

Ať už s blogem začínáte, nebo nějaký už provozujete, je potřeba mít zpracovaný obsahový plán. Nemusí se jednat o žádný komplikovaný dokument, stačí vám několik základních nápadů. Když vám náhodou dojde inspirace, můžete se k němu obrátit.

Jestli máte blog jako prodejní platformu pro partnerské nebo své produkty, můžete se ve svém obsahovém plánu zaměřit hlavně na to, jak přilákat více zákazníků. Znamená to hlavně přilákat takové čtenáře, kteří se zajímají o vaše produkty a tím pádem je vysoká šance, že u vás nakoupí.

Svůj plán udržujte stále aktuální. Když vás napadne nové téma, na seznam ho přidejte a seřaďte si nápady a témata podle priority. Když některý článek dokončíte, nezapomeňte ho ze seznamu smazat.

Jak najít témata, o kterých psát

Pokud chcete spustit blog, kde budete popisovat, jak se učíte něco nového, bude většina vašich článků založená na vaší osobní zkušenosti. Budete popisovat co jste zažili, viděli, co jste se naučili, jaké děláte pokroky.

Pokud máte naopak profesionální blog, většina článků se bude zabývat řešením konkrétních problémů.

V takovém případě je nejjednodušší představit si, jaké problémy řeší vaši čtenáři a nabídnout jim řešení. Můžete to udělat několika způsoby:

Využijete vlastní znalost trhu nebo oblasti (brainstorming)

Představte si, že jste zákazník, který hledá váš produkt nebo služby a sepište si všechny otázky, které by mohl klást. Jestli jste se svými zákazníky v kontaktu, bude pro vás snadné odhalit nejčastější otázky, na které hledají odpověď.

Sdílejte novinky z vaší oblasti zájmu

Pokud navštěvujete konference nebo veletrhy, máte určitě v zásobě spoustu témat pro příspěvky na váš blog. Můžete zkusit vybrat některé z kontroverzních témat přednášek a popsat ho z pohledu vašich zákazníků.

Vytěžte online komunity a sociální sítě

Na internetu najdete spoustu míst, kde vaši čtenáři a potenciální zákazníci debatují a sdílí své zkušenosti – Facebook, specializovaná fóra, Twitter, skupiny na Linkedin a podobně.

Taková diskuzní místa mají obvykle možnost vyhledávat v příspěvcích. Zkuste vyhledat termín, který souvisí s tématem vašeho blogu a sepište si otázky a připomínky, které se často opakují. Vyplatí se takové diskuze sledovat pravidelně a odhalovat témata, která jsou aktuální.

YouTube

Někteří čtenáři preferují psaný obsah, ale úspěch mívají i videa. Na YouTube najdete spoustu obsahu, který odpovídá vašemu tématu, ať už píšete módní blog nebo prodáváte kuchyňské vybavení. Prozkoumejte obsah a nechte se inspirovat nejsledovanějšími videi, která ve vašem oboru existují.

Související dotazy ve vyhledávání

Vyhledávače často nabízejí i související dotazy. Někdy ukazují i otázky, které uživatelé často pokládají. Existují i nástroje, které vám dokáží vypsat otázky, které čtenáři pokládají vyhledávačům. Vyzkoušejte třeba zajímavý nástroj Answer the public. Nebojte se anglického názvu, můžete si jednoduše nastavit češtinu, zkusit vyhledat klíčová slova, která vás zajímají a nechat se inspirovat.

Konkurence

Zkuste si prohlédnout blogy vašich konkurentů a prozkoumejte témata, kterými se zabývají. Dokážete takové téma zpracovat do většího detailu? Umíte psát poutavěji, lépe vysvětlit dané téma a zaujmout zákazníky? Ničemu nevadí, když se necháte inspirovat konkurencí a zpracujete podobné téma.

Sledujte reklamy, které na sociálních sítích sdílí vaše konkurence. Propagují článek na blogu? Obsah, který propagují, jim pravděpodobně vydělává peníze – zkuste něco podobného

Trendy ve vyhledávání

Pomocí nástroje Google Trends odhalíte témata, o která v poslední době roste zájem. Začněte se základními klíčovými slovy z vašeho oboru a můžete se propracovat až k souvisejícím tématům.

Nejúspěšnější minulé články

Máte blog, který již nějakou dobu běží? Prozkoumejte, které články byly nejnavštěvovanější a použijte je jako základ pro nové, psané z jiného úhlu pohledu.

Jak seřadit témata podle priority

Jakmile máte svůj obsahový plán plný nápadů, je čas seřadit nápady podle priority. Nejlepším ukazatelem, kterého se držet, jsou dvě metriky: objem vyhledávání a hodnota pro váš prodej (pokud je cílem vašeho blogu prodej služeb či produktů).

Největším zdrojem návštěv jsou vyhledávače. Jakmile dosáhnete dobrého umístění v Google či Seznamu, máte zajištěnou pravidelnou návštěvnost. Čím více vašich článků se ve výsledcích vyhledávání dobře umístí, tím rychleji návštěvnost poroste. Poté už tolik nezáleží na tom, kolik článků jste již publikovali.

Návštěvnost vašeho blogu v průběhu času

Na internetu se dají najít nástroje, které vám pomůžou s výběrem témat pro váš blog podle toho, jak často uživatelé vyhledávají klíčová slova. Známé zahraniční nástroje jako Moz nebo Semrush jsou placené, existují ale i ty, které můžete používat zdarma – Collabim, Keyword Generator nebo nástroj pro návrhy klíčových slov od Seznamu.

Pokud je váš blog zaměřený na prodej, nebo ho máte připojený k e-shopu či firemní prezentaci, nestačí vám vysoká návštěvnost sama o sobě. Je potřeba, aby se z návštěvníků stali platící zákazníci. V takovém případě potřebujete ve svém obsahovém plánu sloupeček, kam si u každého nápadu na článek poznačíte jeho hodnotu. 0, pokud si myslíte, že článek nepodpoří žádný prodej a 10, pokud se čtenáři takového článku stávají potenciálními zákazníky.

Jakmile máte zpracovanou analýzu vyhledávání a hodnot, můžete se pustit do prvního článku, který bude mít pro vás vysokou hodnotu a od kterého očekáváte vysokou návštěvnost.

Pravidlo 80/20

I když se vám to může těžko přiznávat, lidé se o vaši společnost a produkty nezajímají. Spravujete-li pro svou společnost blog, smiřte se s pravidlem 80/20.

80 % obsahu by mělo být tvořeno články, zaměřenými na čtenáře a nepřímo na výdělek. Zbývajících 20 % je vám k dispozici pro prezentaci vaší společnosti a pro články, zaměřené na prodej.

Mohlo by se zdát, že psát obsah proto, abyste poskytovali čtenářům vědomosti a informace zdarma, je strategie, která vám nevynese žádný zisk. Je ale pravdou, že se tak snadno stanete autoritou v dané oblasti trhu a zajistíte si důvěru čtenářů.

Vše, co uděláte pro své návštěvníky a jejich online komunitu, se vám do budoucna vyplatí a otevře vám nové příležitosti.

Jak psát dobré články

Kromě toho, že máte zajímavý a odborný obsah, je důležité ho návštěvníkům správně naservírovat, aby je opravdu zaujal.

Nejdřív je potřeba získat čtenářovu pozornost. Každý web i sociální síť jsou plné různých prvků, které soupeří o nové návštěvníky. K ruce máte tři pomocníky: Titulek, meta popisek a první odstavec článku.

Titulek

Když svůj článek propagujete na sociálních sítích a ve vyhledávačích, čtenář z něj uvidí pouze titulek. Vyplatí se věnovat mu dost času a energie, aby čtenáře zaujal a dovedl jej na váš blog.

  • Použijte číslovky: na stránce, která je plná textu, číslovka zaujme čtenářovu pozornost a osloví jeho logickou stranu. Zkuste třeba „4 způsoby, jak…”.

  • Nádech tajemství: titulek, který ukrývá výhodu pro čtenáře. Například „Tajemství k…” „Co jste nevěděli o…” „Neporazitelný trik pro…”.

  • Návod, jak: když pátráme po tom, jak něco udělat, často používáme tato slova. Když je použijete v titulku, zvýšíte tím šanci, že čtenář na článek klikne.

  • Titulek s otázkou: pozornost přitáhne každá odlišnost. Otazník v titulku je pro čtenáře vizuálně zajímavý a navíc ho vyzývá – „Je lepší produkt X nebo produkt Y?”

  • Kontroverzní pohled na věc: existuje-li o tématu obecně zavedená pravda, čtenáře zaujmete opačným pohledem. V článku je ale potřeba své tvrzení řádně podložit a obhájit opačný názor. Jinak by čtenář mohl být zklamaný a na váš blog se již nevrátit. Tato taktika funguje dobře tam, kde chcete začít konverzaci se čtenářem.

  • Délka: titulek držte co nejkratší, aby nebyl oříznutý a čtenář ho snadno přečetl.

Titulek vašich článků můžete ve Webnode upravit v administraci článku – klikněte na článek, který chcete editovat a upravte data v „SEO nastavení článku”.

Meta popisek

Meta popisek, neboli meta description, je text, který se zobrazí pod titulkem ve výsledcích vyhledávání. Čtenáři poskytne více informací, než váš článek rozklikne – vytvořte atraktivní popisek, který ho naláká k přečtení celého článku.

Maximální délka popisku ve vyhledávání Google je 900 pixelů, tedy přibližně 155-160 znaků. Pokud udržíte délku pod 150 znaků, zajistíte si tím, že se popisek zobrazí celý.

Meta popisek upravíte stejně, jako titulek – v administraci článků klikněte na daný článek a otevřete „SEO nastavení článku”.

Kde ve Webnode editoru upravit meta popisek.

První odstavec

Gratulujeme! Ze všech možností, které čtenář viděl na Facebooku nebo ve výsledcích Google vyhledávání, klikl zrovna na váš článek. Zatím ale není čas na odpočinek.

První odstavec rozhoduje o tom, jestli čtenář článek dočte, nebo jestli blog opustí. Proto první odstavec důkladně zkontrolujte a ujistěte se, že čtenáře naláká k dalšímu čtení.

Máme pro vás několik tipů, jak toho dosáhnout.

  • Obrácená pyramida: v žurnalistice je běžnou praxí, že editor ořízne část článku, aby se vešel do vyhrazeného prostoru. I proto je důležité umístit nejdůležitější informace hned na začátek – máte jistotu, že v článku zůstanou a že se k nim čtenář dopracuje. Závěry prezentujte hned na začátku a v článku rozveďte, jak jste k nim dospěli.
  • Vtáhněte do článku čtenáře: nic nebaví čtenáře víc, než číst text, který popisuje jeho samého. V článku zkuste řešit obecný problém, na který s velkou pravděpodobností narazilo hodně vašich čtenářů.
  • Vyprávějte příběh: když se začteme do příběhu, podvědomě chceme vědět, jak dopadne. Přeměňte článek na příběh – představte hlavní postavu, která potřebuje pomoci s vyřešením problému a popište cestu, kterou musí projít.
  • Sdílejte zajímavý detail: informace, která není podobná ničemu, co očekáváme, snadno zaujme naši pozornost. Napadá-li vás nějaká neobvyklá informace, přidejte ji hned do úvodu a rozviňte ji dále v textu.

Styl psaní

I když jsme si na čtení textů na obrazovce počítače či telefonu už zvykli, není to zrovna pohodlné. Když jsme na internetu a čteme, nejde o důkladné studium textu – spíše obsahem zběžně procházíme.

Takovému čtení můžeme přizpůsobit styl našeho psaní. Zkuste naše tipy a usnadněte návštěvníkům čtení vašeho blogu.

  1. Odstavce a krátké věty: odlehčete text tím, že ho rozdělíte do krátkých odstavců. Vyhněte se složitým souvětím a raději pište v krátkých větách.

  2. Chystáte-li se použít slovo, které má krátké synonynum, vyberte raději kratší variantu.

  3. Formátujte text – tučné písmo nebo kurzíva skvěle zvýrazní vaše hlavní myšlenky.

  4. Je-li možné vypsat seznam, proč jej nevyužít? Snadno se čte a opticky rozbije jinak dlouhý a kompaktní text.

  5. Internet nám umožňuje přidávat do textu odkazy. Čtenář tak dostane možnost získat více informací a vy můžete odkazovat i na své starší články, které se již podobným tématům věnují.

Obrázky a videa

Střídání různých formátů je tou nejlepší cestou, jak čtenáře zabavit. Dlouhý text se tím odlehčí a informace je snadněji zapamatovatelná.

Zkuste do textu přidat obrázky. Nemáte-li vlastní fotografie, zkuste navštívit stránky fotobank, kde najdete obrázky pro svůj blog. Přímo v editoru Webnode naleznete knihovnu fotek, které můžete bez obav pros svůj blog použít.

Stejně jako obrázky patří k obsahu na internetu i videa. Obsah videa k návštěvníkovi pronikne snadněji, než psaný text a videa jsou tak stále častějším doplňkem článků na internetu.

Nejučinnějším způsobem, jak videa přidat, je nahrát je na YouTube nebo Vimeo a poté je vložit do vašeho obsahu. Pak nemusíte řešit jejich hosting a získáte návštěvnost z dalšího zdroje.

Chcete-li vložit video na svůj blog ve Webnode, klikněte na tlačítko „+” v té sekci stránky, kam se chystáte video přidat. Vložte odkaz z YouTube nebo Vimeo a poté můžete upravit velikost přehrávače a umístit video, kam je potřeba.

Jak v editoru Webnode přidat video.

Jak by měl být článek na blog dlouhý?

Tuhle otázku dostal každý, kdo se pohybuje ve světě SEO. Neexistuje na ní ale jasná odpověď.

Jednoduše řečeno – článek by měl být tak dlouhý, aby byl čtenář spokojený, nikdy ne delší. Hodně tedy záleží na tom, jak složitým tématem se zabýváte. Chystáte-li článek o nejnovějších trendech ve světě dámských triček, bude vám stačit rozsah okolo 1000 slov. Chcete-li ale sepsat návod, jak odevzdat daňové přiznání, počítejte s článkem dlouhým okolo 3000 slov.

Hlavním cílem by pro vás měl být určitě přínos článku pro čtenáře. Jestliže existují dva stejně přínosné články, ale jeden je dvakrát delší než ten druhý, pro čtenáře je určitě výhodné zvolit kratší variantu.

Existují studie, které analyzují délku článků ve vztahu k jejich umístění ve výsledcích Google a jiných vyhledávačů. Zdá se, že ideální délka se pohybuje okolo 2000 slov. Úspěšné články se neumisťují dobře ve vyhledávání díky své délce, ale hlavně díky obsahu a užitečnosti pro čtenáře.

Zdá se, že existuje ideální minimální délka – kolem 300 slov. Toto pravidlo dává smysl, některá témata se dají pokrýt v takto krátkém rozsahu.

Když článek dokončíte, je dobré zkontrolovat, jestli obsahuje nějaké části, které by se daly zkrátit. Samozřejmě ale platí, že by neměla utrpět kvalita článku a jeho užitečnost pro čtenáře.

Jak blog propagovat a zvýšit návštěvnost

Jestli jste se drželi našeho návodu, zvládli jste vybrat témata, která se často objevují ve vyhledávání a optimalizovali jste titulek i popisek tak, aby byl článek navštěvovaný.

Teď je čas začít váš článek propagovat, aby si udržel dostatek návštěv i do budoucna.

Máte před sebou dva cíle: 1) Nastartovat prvotní návštěvnost a komentáře na sociálních sítích a 2) Zajistit návštěvnost ve střednědobém výhledu pomocí odkazů z jiných blogů či stránek.

Existuje mnoho různých strategií, jak obou cílů dosáhnout. Vždy ale záleží nejvíc na kvalitě obsahu, který čtenářům nabídnete a konverzaci, kterou dokáže vyvolat. Jedna nebo vícero metod, které popisujeme dále, vám může pomoci.

Nejjednodušší cestou, jak začít produkt nebo službu nabízet, je ve vašem vlastním publiku.

  • Sdílejte článek na sociálních sítích: článek zkuste sdílet v průběhu prvních dní po publikaci hned několikrát. Dávejte pozor, abyste se neopakovali a přidejte pokaždé jiný popisek.

  • Sdílejte váš blog na sociální sítě a nezapomeňte přidat tlačítka, pomocí kterých můžou čtenáři sdílet vaše články bez toho, aby blog opustili. Můžete pod články přidat i komentáře Facebooku. Tím nastartujete konverzaci a vyhnete se spamu, typickému pro jiné diskuzní platformy. Ve Webnode přidáte komentáře jednoduše v nastavení blogu.
Přidání komentářů a sociálních tlačítek.
  • Vytvořte si databázi e-mailových adres: co nejdříve začněte sbírat adresy a vytvořte si seznam odběratelů novinek. Adresy můžete získat ze seznamu svých klientů, nebo je sbírat přes speciální formulář. Jakmile vložíte na blog nový článek, dejte o něm vědět všem sledujícím. S Webnode vytvoříte databázi snadno, s formulářem „Newsletter”.
Jak přidat do blogu sekci pro registraci k newsletteru.
  • Odkazujte na nový článek z jiných relevantních článků: získáte návštěvy z ostatních článků a pomůžete tak Googlu rychle objevit nový obsah. Samotná návštěvnost z vašeho blogu možná nebude stačit pro dobré umístění ve vyhledávání, je potřeba sdílet článek i s dalšími uživateli. Můžete zkusit následující strategie.

  • Reklama na Facebooku/Twitteru/Linkedin: investovali jste několik hodin do psaní nového obsahu. Proč tedy neinvestovat pár stokorun do jeho propagace?

  • Sdílejte článek v online komunitách jako jsou skupiny na Facebooku, Twitter, specializovaná diskuzní fóra atd. Tak, jako jsme tyto skupiny uživatelů využili při hledání témat pro naše články, můžeme jim teď nabídnout odpovědi na jejich otázky v podobě našeho nového článku. Nestačí umístit odkaz a odejít. Buďte aktivním členem, pomáhejte ostatním a při těch správných příležitostech sdílejte svůj obsah.

  • Public relations a influenceři: určitě máte ve vaší zájmové oblasti uživatele, kteří jsou aktivní a oblíbení na sociálních sítích či vlastním blogu. Zeptejte se jich na názor na váš obsah a zapracujte jejich návrhy. Někteří mohou váš článek sdílet na svém profilu. Myslete ale na to, že aby tato strategie zafungovala, musí být váš obsah originální a zajímavý – nikoho nebude zajímat obšlehnutý článek z webu konkurence.

Když dodržíte naše rady, váš článek hned na začátku získá návštěvnost a místo, aby po pár dnech poklesla na nulu, udržíte ho v zájmu čtenářů i do budoucna.

Jak často na blogu publikovat?

Není nevyhnutelně nutné publikovat každý týden čerstvý článek, abyste si zajistili výdělek a měli aktivní a živý blog. Věnujte dostatek času výběru těch správných témat, aby zaujala vaši cílovou skupinu a přinesla jim užitek.

Na druhou stranu, pokud několik měsíců na blogu nepřibyde vůbec žádný článek, bude působit opuštěně. Zkuste udržet rozumnou frekvenci přidávání nových textů, zhruba jeden za každé 2 až 3 měsíce.

Webnode vám nabízí užitečný nástroj – odložené publikování.

Možná máte v některém období více času a inspirace a zvládnete napsat více článků v krátké době. Nemusíte je všechny publikovat najednou, můžete zvolit konkrétní datum, kdy se články zveřejní. Takže i když v budoucnu nebudete mít na blog tolik času, bude stále vypadat aktivně.

Publikování článku můžete naplánovat na konkrétní datum.

Tato funkce se vám bude hodit pro články, které je potřeba publikovat v určitou dobu – týkají se například některého ze svátků.

Když se několik vašich článků dostane do výsledků vyhledávání, návštěvnost vašeho blogu začne růst a nebudete potřebovat neustálou propagaci, ani časté přispívání.

Co následuje potom?

Nezapomeňte na cíle, které jste si stanovili na začátku našeho průvodce. Vysoká návštěvnost a diskuze jsou skvělé, ale bylo by dobré, abyste za své úsilí něco získali.

Máte-li internetový obchod nebo firemní stránky, přesvědčte se, že odkaz na váš blog je na nich umístěný na relevantním místě. Blog můžete propagovat i tím, že svým zákazníkům nasdílíte odkaz do potvrzení objednávky nebo do newsletteru.

Jestli je váš blog o nových dovednostech, které se učíte, nezapomeňte přidat i stránku s kontakty na vás. Může se stát, že vás někdo osloví s novými příležitostmi.

Vydělávejte díky svému blogu

S dostatkem vytrvalosti a plánování je možné s pomocí blogu vydělávat peníze. Pamatujte ale na to, že výdělek nepřijde přes noc. Vydělávání peněz na internetu vyžaduje čas a úsilí.

Obecně můžeme říci, že jsou 3 způsoby, jak blogem vydělat peníze: reklamou, partnerskými programy nebo prodejem reklamního místa jiným společnostem nebo blogerům.

Reklama

Velké internetové stránky nabízejí možnost přihlásit se k jejich reklamním programům. Můžete jim pronajmout místo na svém blogu a vložit na něj banner s jejich reklamou.

Placení jste obvykle za určitý počet zobrazení reklamy, nebo za kliknutí na banner. Takovýto výdělek se hodí pro blogy s vysokou návštěvností a specifickou cílovou skupinou.

Webnode pracuje s reklamou od Google, AdSense. Stačí si vytvořit AdSense účet a umístit na své stránky kód. Můžete si přečíst návod, jak postupovat.

Jak ve Webnode přidat kód reklamy Google AdSense.

Počet reklam a jejich přínosy je potřeba na blogu vyvážit – příliš mnoho reklam může odradit návštěvníky, nebo vám dokonce přinést penalizaci od vyhledávačů.

Partnerské programy

Mnoho společností nabízí partnerské programy, které nabízejí výdělek při prodeji přes doporučení.

Funguje to jednoduše. Vy se zaregistrujete a získáte kód, který sdílíte. Pokaždé, když někdo použije odkaz na vašem blogu a zakoupí daný produkt, získáváte provizi.

Tento způsob se hodí pro menší blogy – nepotřebujete vysokou návštěvnost, stačí vám zasáhnout správné publikum a nabídnout jim daný produkt.

Je-li váš blog zaměřený na veImi úzké téma a specializované publikum a navíc máte v oboru zkušenosti, bude pro vás jednoduché takto vygenerovat zisk.

Je důležité svou účast v partnerském programu čtenářům nezatajovat. Není pro ně většinou důležité, jestli dostáváte za doporučení produktu provizi. Spíše jasně dejte najevo, že když si produkt zakoupí zákazník přes vás, nečeká na něj žádné navýšení ceny.

Velkým partnerem, u kterého se můžete zapsat do affiliate partner programu, je například mall.cz. Nabízí ho ale i velké množství větších či menších obchodů. Než se k takovému programu přihlásíte, prozkoumejte jejich nabídku i výši provizí, kterou jednotlivé obchody nabízejí.

I Webnode má svůj partnerský program, zapište se a za každého nového platícího uživatele získáte 100 dolarů.

Prodej reklamního místa

Když máte úspěšný blog, může se stát, že začnete získávat prosby o zveřejnění článků od jiných autorů či společností – tzv. Guest blogging.

Jako majitel blogu tím získáte nový obsah bez toho, abyste ho museli psát. Druhá strana získá prostor, kde může propagovat své služby či produkty a také návštěvnost přes odkaz v článku.

Když na takovou spolupráci přistoupíte, pečlivě hlídejte kvalitu článků. Tak, jako si dáváte záležet na vlastních textech, trvejte na tom, aby byl článek zajímavý a přínosný pro vaše čtenáře. Jako podmínku pro zveřejnění obsahu si domluvte to, že si jej nejdříve přečtete a musíte schválit.

Stejně jako v případě partnerských programů, takový článek na blogu označte. Jinak by vás vyhledávače mohly penalizovat za nepůvodní obsah.

Když se rozhodnete pro jakoukoliv z možností výdělku, které jsme vám představili, pamatujte na to, abyste zachovali rovnováhu mezi výdělkem a užitečností obsahu pro vaše čtenáře.

V krátkodobém horizontu se vám může vyplatit vkládat na blog hodně placeného obsahu nebo reklam AdSense, ale z dlouhodobého hlediska se vám vyplatit nemusí – mohou vás opouštět čtenáři a dokonce váš blog můžou penalizovat vyhledávače. Vždy myslete zejména na hodnotu, kterou přinášíte čtenářům obsahem svých článků

V našem návodu jsme pro vás sepsali vše, co potřebujete vědět k tomu, abyste rozjeli vlastní blog. Už nějaký máte? Pochlubte se v komentářích pod článkem.