Návod, jak snadno a rychle založit stránky pro místní komunitu

Komunita

Stránky pro komunitu jsou výborným pomocníkem pro setkávání členů skupiny s podobnými zájmy a cíli.

Může se jednat o knižní klub, diskuzní kroužek, nebo místní fotbalový tým. Nemusí jít nutně o skupiny, které pomáhají znevýhodněným obyvatelům. I firmy mohou mít své komunity – a zajistit si tím lepší vztahy se zákazníky.

Tím nejdůležitějším úkolem komunity je podpora a pomoc. Jak říká jeho svátost Dalajláma:

„Hlavní smysl v tomto životě je pomáhat druhým. A pokud jim nemůžete pomoci, aspoň jim neubližujte.“

Přemýšlíte o tom, že založíte web pro vaši místní komunitu? Pustíme se do toho.

Účel

Prvním krokem je definice vaší organizace a její mise.

Co je vaší misí a jak vaše aktivity pomohou ostatním?

Přesně si sepište své nápady a myšlenky. Jakou komunitu byste rádi podpořili a jak jí můžete pomoci. Tím, že dáte dohromady informace o vybrané skupině, pozvete do ní i nové členy a pomůžete těm stávajícím se zapojit a představit veřejnosti.

Když něco dostaneme, máme z toho radost. Mnohem lepší pocit je ale dozvědět se, jak můžeme sami pomoci a přidat se ke skupině stejně smýšlejících lidí.

V jaké komunitě se nacházíte?

Zamyslete se nad tím, jak velkou komunitu dokážete dát dohromady. Pokud na malé vesnici pomáháte starším, budete potřebovat jiný přístup, než když zajišťujete mimoškolní aktivity pro teeenagery v problémové čtvrti velkého města.

Jako místní firma, která prodává zboží nebo služby pro blízké okolí, můžete svou značku posílit i spoluprací s místními obyvateli a komunitou.

Stačí vám virtuální podoba? Pro klub básníků, kteří si vyměňují nápady a inspiraci, je online existence ideální. Pro živoucí skupiny, které se potřebují setkávat, jsou webové stránky výborným komunikačním nástrojem, ale nestačí jako místo k setkávání.

Jaké máte dlouhodobé cíle?

Velikost

Váš cíl určuje i velikost komunity, které byste rádi dosáhli. Například místní fotbalový klub bude mít omezený počet členů – koneckonců, počet hráčů na hřišti i na lavičce je pevně daný.

Počet členů vaší komunity může ale rychle narůstat. Pokud se do podpory zapojí třeba nějaký sportovní areál nebo zdravotnická služba, počet členů poroste rychle. Pokud plánujete spustit například sbírku, každý takový člen vám může pomoci přilákat další podporovatele. Promyslete spolupráci s nakladateli, politiky či influencery a rozhoďte sítě včas.

Platformy

Přemýšlejte, kde všude můžete o svých nápadech a plánech dát vědět ostatním – využijte sociální sítě. Podle toho, jak velkou komunitu dáváte dohromady, naplánujte i použití dalších aplikací a pomocníků. Můžete založit diskuzní skupinu na WhatsApp, pokud máte skupinu zhruba do 50 členů. Pro větší komunity doporučujeme fórum na stránkách jako Facebook či Reddit.

Načasování je základ

Pokud s pomocí webu organizujete jednorázové setkání, vaše zkušenost bude jiná, než když podporujete dlouhodobou sbírku nebo sportovní klub, který má před sebou roky a desetiletí aktivní kariéry.

Hned na začátku si ujasněte, jestli je váš komunitní projekt dlouhodobý, nebo jestli podporujete jednorázovou akci. Správně si nastavíte svá očekávání, rozpočet i případný personál a partnery.

Cíle a rozpočet

Rozpočet a sbírky

Když se rozhodnete svou pomoc komunitě řešit z domova, s pomocí počítače, vaše náklady nebudou pravděpodobně nijak vysoké. S Webnode můžete založit webové stránky zdarma. Zvažte i pokročilejší řešení s Prémiovými balíčky, které jsou šité na míru jakýmkoliv stránkám. K nákupu balíčku Mini, Standard, Profi nebo Business získáte i doménu na první rok zcela zdarma.

Patrně nechcete investovat hodiny práce do tvorby webových stránek a bojovat s různými nastaveními, omezeními a vymýšlet každý detail vašeho designu. Určitě zvolte takový nástroj pro tvorbu webu, s kterým se vám bude snadno pracovat a nepotřebujete k němu žádné technické znalosti.

Ulehčete si práci a zvolte jednoduchý nástroj pro tvorbu stránek, který vám ale nabídne komplexní řešení a ušetří váš čas i peníze.

Co když nemám na tvorbu webu žádné prostředky?

I bez velkého rozpočtu je možné vytvořit stránky pro vaši komunitu. Budete potřebovat jen sehnat dobrovolníky a propůjčit vašemu projektu své jméno. Bez čeho se při tvorbě důvěryhodného a profesionálního webu neobejdete?

Vlastní doména

Díky vlastní doméně vás ve výsledcích vyhledávání snadno naleznou všichni, kdo pátrají po informacích o vaší komunitě.

Kontaktní e-mailová adresa, která odpovídá vaší doméně, je užitečným komunikačním kanálem a dodá vašemu spolku na důvěryhodnosti a profesionalitě. S Webnode můžete získat vlastní doménu již za 399 Kč ročně a s Prémiovými službami si na ní můžete vytvořit i e-mailové schránky.

Získejte podporu hned od začátku

Chystáte-li se založit stránku pro charitu, může se stát, že se o vás ve Webnode dozvíme a staneme se vašimi sponzory. Pokud vaše stránky slouží dobré věci a podporují charitu, dejte nám o sobě vědět a my zvážíme podporu vašeho projektu – věnujeme vám Prémiové služby na rok zdarma.

Pro charity jsou klíčové dobrovolné příspěvky. Moderní alternativou se v poslední době stává crowdfunding – hromadné přispívání. Můžete prozkoumat možnosti, které vám nabízí hromadné příspěvky od jednotlivců i firem nebo platformy, zaměřené přímo na dobročinné sbírky – jako je v Česku např. Donio.

Jestli váš komunitní projekt souvisí se sportem a pohybem, nechte se inspirovat aplikací EPP – Pomáhej pohybem. Aplikace sleduje pohybové aktivity zaregistrovaných uživatelů a na základě jejich výkonů přispívá na charitativní projekty.

Vždycky záleží na tom, jaký typ komunity se chystáte podpořit. Provoz místního sportovního klubu bude záviset na členských příspěvcích. Aktivity ve vzdělávacích zařízeních jako školy či školky mají možnost získat finanční podporu od vlády. Vždy si zjistěte, jaké jsou pro vaši oblast dostupné možnosti.

Rozpočet pro vaše cíle

Když provozujete internetový obchod, s každým ročním obdobím můžete aktualizovat nabídku produktů. Když píšete blog, hlavní téma svých příspěvků snadno změníte. Pokud ale provozujete komunitní nebo charitativní web, není tak snadné změřit jeho zaměření a cíle.

Je nezbytné si důkladně promyslet krátko- i dlouhodobé cíle, které si kladete a těm přizpůsobit své představy o rozpočtu. Ujasněte si, jaký je účel vašeho webu, kdo je vaše komunita a co vaší komunitě můžete přinést.

Pokud zakládáte web jako doplněk ke stránce na Facebooku, vaše časová i finanční investice se bude výrazně lišit od stránek, které nabízejí online konzultace či semináře.

Jakmile máte rozhodnuto o svém cíli a rozpočtu, je na čase zapojit vaši představivost a kreativitu.

Začínáme

Vyberte si design

Vyberte si zajímavý design, který přehledně představí vaše hlavní myšlenky a vaši práci pro komunitu. Naši designeři ve Webnode nachystali šablony pro každý obor – vyberte si tu, která vás zaujme nejvíc a jednoduše si ji přizpůsobte.

Při výběru šablony zvažte všechny detaily. Jestli se vám líbí stránky, které mají v úvodu velké logo nebo obrázek, vyberte si odpovídající šablonu.

Doména

Doména s koncovkou .org je určená pro neziskové organizace, zvažte tedy registraci domény právě s touto koncovkou – vaši návštěvníci okamžitě poznají, jaký účel vaše stránky mají.

Účel stránek prozradí nejen koncovka, ale i doména samotná. Vyplatí se do názvu vložit klíčové slovo, buďte ale konkrétní a vyhněte se obecným názvům jako „sbirka-pro-utulek“. Raději zvolte například název „vybirame-na-utulek-tlapka“.

Největší úspěch vám přinese dobře zvolená, snadno zapamatovatelná doména v kombinaci s .org koncovkou.

Rozhodněte, kdo velí

Zamyslete se nad vaším rozpočtem a cílem, kterého potřebujete dosáhnout. Podle toho vyberte osoby, které vám pomůžou s vaším projektem, s vytvořením a údržbou vašeho nového webu.

U většiny editorů pro tvorbu webu najdete možnost pozvat do projektu další uživatele. U Webnode můžete určit dvě role pro spolupracovníky, kteří vám s tvorbou webu budou pomáhat – Administrátora a Editora.

Zkuste nad tvorbou webu a dlouhodobou podporou pro vaši komunitu přemýšlet jako nad vedením společnosti. Určíte hlavního manažera celého projektu. Finančním ředitelem může být osoba, která vám pomáhá se sháněním příspěvků a tvorbou rozpočtu. Marketingového a PR odborníka můžete pověřit komunikací s veřejností. Ostatní spolupracovníci můžou být vašimi obchodními partnery.

Pokud rozdělíte starost o komunitu mezi více spolupracovníků, je dobré jim vytvořit samostatné profily s kontakty i vlastní e-mailové účty. Komunikace bude probíhat mnohem snadněji mezi vámi uvnitř komunity i s vnějším světem.

Bezpečnost a právní záležitosti

V dnešní době jsou již všechny weby zabezpečené protokolem HTTPS. SSL certifikáty vašich stránek jsou u Webnode aktualizovány pravidelně a automaticky. Statistiky návštěvnosti jsou bezpečně anonymizovány a zabezpečený je i veškerý sběr a uchovávání dat.

Pokud na svých komunitních stránkách sbíráte data pomocí formulářů, umožňujete registraci uživatelů a propojujete web se sociálními profily, je dobré vaše uživatele ubezpečit o tom, že s veškerými daty nakládáte zcela bezpečně. Přidejte si na stránky Pravidla ochrany soukromí. Můžete vyzkoušet šablonu, kde stačí vyplnit vaše konkrétní údaje, nebo si stáhnout vzor a upravený text přidat na vaše stránky. Vyplatí se i zainvestovat do právního poradce a nechat si správnost textu i všech dalších náležitostí zkontrolovat.

Pro bezpečné založení a vedení sbírky na internetu existují nejrůznější platformy, kam se zaregistrujete a po ověření vaší organizace či sbírky můžete bezpečně vybírat peníze online. Vyzkoušet můžete například Darujme.cz nebo Znesnáze21.

K bezpečnosti na internetu se váže i správné používání zdrojů. Pokud pro svou komunitu vedete blog, nezapomeňte si ověřit a správně citovat zdroje, když sdílíte informace z jiných stránek či publikací.

Pro publikování informací na internetu je v některých zemích důležité impresum neboli vydavatelský záznam o vaší organizaci. Například v Německu musí jakýkoliv subjekt, který nabízí služby na internetu, publikovat právní informace o společnosti – to samé platí i o subjektech, které působí v jiné zemi, ale v Německu mají zákazníky.

Pokud jste zaregistrovaní jako nezisková organizace, vaše finanční aktivity stále podléhají Finančnímu úřadu a jeho kontrolám. Určitě doporučujeme transparentní přístup k informacím o vašich financích a spolupráci se zkušenou účetní, abyste se vyhnuli jakýmkoliv pochybnostem či stížnostem.

Obsah jednotlivých stránek webu

Úvodní stránka

Úvodní stránka je skvělým místem, kde shrnete nejdůležitější informace o vaší komunitě nebo organizaci, zaujmete čtenáře obsahem a informacemi a sdělíte své hlavní cíle. Přehledná, čistá a zajímavá úvodní stránka je pro váš web skvělým startovním místem.

Na úvodní stránce použijte své nejsilnější zbraně. Návštěvník se během prvních několika sekund rozhoduje, jestli se stane členem vaší komunity a jestli jí chce vypomáhat. Naservírujte všechny důležité informace a přidejte výzvu k akci, která ho jasně nasměruje – například na registrační formulář nebo informace o tom, jak může přispět. Je dobré z úvodní stránky odkázat i na sociální sítě, kde se návštěvníci dozvědí více o vašich aktivitách.

I náš článek o webdesignu vám připomene, že v jednoduchosti je krása a je dobré obsah dávkovat přiměřeně a přehledně.

Stránka s kontakty

Vaše stránky by určitě měly obsahovat stránku s kontaktními informacemi. Každá firma i komunita působí důvěryhodněji, když návštěvníci snadno najdou adresu, telefonní kontakt, kontaktní osobu, odkazy na sociální sítě a třeba i adresu, kde se společnost nachází. Je dobré přidat kontaktní formulář, aby se mohli případně zeptat na to, co je zajímá.

Buďte otevření dotazům

Diskuzní fórum je skvělým místem, kde mohou jak stávající, tak noví členové najít odpovědi na své otázky. Můžou sdílet své nápady, diskutovat mezi sebou a bude na ně dobře působit, kdy mezi přispívajícími najdou i vás jako provozovatele. S Webnode na své stránky diskuzi vložíte jednoduše jako HTML kód. Několik tipů naleznete i v našem článku.

Vzdělávání

Pořádáte kurzy, organizujete setkávání, nebo nabízíte online lekce?

Rezervační kalendář umožní vašim návštěvníkům přihlášení ke sdílené událost. Kromě Google kalendáře, který můžete do svého webu vložit s pomocí HTML kódu, můžete vyzkoušet i rezervační systém Reservio, který nabízí zajímavé funkce i právě rezervační kalendář.

Příběhy uživatelů a zpětná vazba

Nechte členy vaší komunity promluvit a sdílejte jejich příběhy, zkušenosti i doporučení na speciální stránce vašeho webu.

Pokud jste aktivní na sociálních sítích, nezapomeňte sdílet i kanál příspěvků. Nemusíte psát příspěvky na blog nebo dlouhé články a vaši návštěvníci a podporovatelé budou mít i tak přehled o tom, co se právě děje.

Obchod

Jestli prodáváte zboží na podporu vaší komunity, neváhejte přidat na své stránky i e-shop – ať prodáváte rukodělné výrobky, potištěná trika nebo dárkové hrnečky. S Webnode přidáte e-shop na svůj web opravdu snadno.

Příspěvky

Pro komunity a neziskové organizace je důležitý i nástroj pro snadné a bezpečné vybírání příspěvků. Kromě výše zmíněných platforem je možné přímo do vašeho webu vložit darovací tlačítko, např. od společnosti PayPal. Jde o jednoduchý způsob, jak vybírat příspěvky od vašich podporovatelů.

Sponzorství

Je dobré zmínit vaše sponzory a partnery na samostatné stránce. Krátce je představte a můžete přidat i fotografii či logo jejich společnosti.

Všechny stránky pečlivě zkontrolujte. Představte si, že jste návštěvníkem na svých vlastních stránkách. Našli jste snadno všechny informace? Jsou stránky přehledné? Je písmo dobře čitelné? Fungují správně všechny odkazy i vložené nástroje?

Kromě základních prvků, z kterých se skládají úspěšné stránky, vám představíme i některé další vychytávky.

Užitečné nástroje a funkce

Členství

V některých případech se vám může hodit omezení přístupu na stránky pouze pro registrované uživatele.

Zábava

Vtáhněte komunitu do děje s pomocí jednoduchých her a kvízů. Vaše stránky budou zábavné a interaktivní, návštěvníci se k vám budou rádi vracet. Můžete vyzkoušet tvorbu dotazníku a poznat lépe své návštěvníky i členy komunity, kterou podporujete. Získáte potřebnou zpětnou vazbu na svou práci i na konkrétní akce nebo sbírky, které jste uspořádali. Na stránky můžete jednoduše vložit vlastní formulář nebo vyzkoušet specializované služby jako například Survio.

Newsletter

Zvažujete, že zájemcům budete zasílat novinky a speciálních nabídky e-mailem? Existují nástroje, které vám s tím pomůžou. Vyberte si, který e-mailingový nástroj bude pro vás ten pravý.

Etika na internetu

Správně zvolený tón dokáže zázraky

Hlas reprezentuje společnost, její cíle, nápady a produkty. Zosobňuje její osobní značku. A ten správný tón dokáže hlas firmy proměnit tak, aby přesně oslovil to správné publikum v té správné situaci. Zajistěte svým stránkám ten správný tón. Je důležité, aby sdělení, které chcete předat, bylo aktuální a aby se jeho čtenáři cítili příjemně.

U citlivých témat postupujte s nejvyšší opatrností. Podpůrná skupina pro oběti domácího násilí nebo pro ty, kteří zažívají šikanu, musí komunikovat se svými návštěvníky citlivě, klidně a vyvarovat se křiklavých prvků na stránkách. Je důležité projektovat obsahem klid, bezpečí a jistotu. Každé publikum potřebuje odpovídající tón vašich sdělení.

Hledání tónu

Existují různá cvičení, která vám pomůžou vhodně zvolit tón komunikace. Zkuste některé z těchto tří:

  • Sepište si všechno, čím chcete být a čím se naopak stát nechcete. Například: chci být klidný, ale ne submisivní.

  • Vytvořte tabulku s vašimi přednostmi a ohodnoťte je body od 1 do 10, kdy 10 je nejvyšší hodnota. Například: aktivní – 8, štědrý – 7, vtipný – 5.

  • Napište několik vět a zkontrolujte, jestli váš projev působí spíše pozitivně nebo negativně, aktivně nebo pasivně, optimisticky nebo pochmurně.

V případě, že se nestaráte o celý projekt sami, stanovte si pravidla i s ostatními kolegy a udržujte jednotný tón komunikace napříč všemi kanály. Konzistence je důležitá a podpoří vaši důvěryhodnost.

Jakmile se rozhodnete pro ten pravý tón, soustřeďte se na jasnost a přehlednost. Dejte přednost krátkým větám a nepřehánějte to s množstvím obsahu na jednotlivých stánkách. Každý druhý návštěvník a potenciální dárce může váš web opustit, pokud se mu bude zdát, že jsou vaše stránky nepřehledné a přeplněné. Najít ten správný obsah a to pravé množství pro vás bude jednodušší, pokud si ujasníte vlastní cíl, tón i obsah komunikace a budete se soustředit na přehlednost. Díky těmto zásadám pro vás bude hračka sdělit světu, jakou misi plníte a přesvědčíte i ostatní, aby se připojili.

Charita a etika

I v tak dobročinném oboru, jakým je charita, může docházet k neetickému jednání. Z nedávných příkladů si stačí vzpomenout na tornádo na Moravě v létě roku 2021. Lidé se semkli a posílali příspěvky na pomoc zasaženým rodinám, ale hned po několika dnech se objevil podvodník, který chtěl pomocí záměny QR kódu na svůj účet přesměrovat příspěvky, které lidé posílali na účet Diecézní charity Brno. I kvůli podobným případům mohou být lidé nedůvěřiví, pokud mají někomu věnovat své peníze.

Ujistěte je o svých úmyslech a uklidněte je tím, že budete transparentní, otevření a úpřímní. Pokud snadno dohledají veškeré informace o tom, jak nakládáte s příspěvky a přehledně jim shrnete, proč a jak své komunitě pomáháte, budou se u vás cítit bezpečně.

Snažte se svou komunitu co nejlépe poznat. Zjistěte, co její členové opravdu potřebují, co je trápí a jak jim můžete pomoci. Tím, že budete myslet na co nejefektivnější pomoc konkrétním lidem, si ušetříte zklamání na obou stranách a stanete se nepostradatelnou součástí komunity, které chcete pomoci.

Základy pro vytvoření toho nejlepšího webu pro komunitu už máte. Držíme palce a přejeme hodně úspěchů a vytvořených úsměvů. Pokud stále ještě váháte, jak přesně stránky vytvořit, přečtěte si náš podrobný návod.