Přeměňte svůj koníček ve výdělek

Některé koníčky se můžou proměnit ve výdělek

Utíkáte před svými každodenními povinnostmi? Zavírají se vám oči, když píšete týdenní report pro šéfa? Zdají se vám dny v kanceláři nekonečně dlouhé? Jestli raději žijete ve svém vysněném světě, kde přes den sjíždíte singltrek a večer zahrajete nadšenému publiku na kytaru, možná je čas na změnu.

Vaše koníčky jsou vaší radostí a vášní. Vaše práce je nutnou a nudnou povinností. Jak z toho ven? Přeměňte své koníčky ve výdělek! Sice se to snadněji řekne, než udělá, ale není to nemožné.

Volnočasové aktivity jsou tu proto, abyste vyvážili čas, strávený prací. Vybrali jste si je sami, baví vás a často jsou tak odlišené od vašeho kariérního zaměření, jak je to jen možné. Jak je tedy skloubit do spokojeného života?

Nejdůležitější je zjistit:

  • Nakolik žijete svým koníčkem?
  • Můžete mu věnovat dokonce více času?
  • Zajímají se ostatní o to, co děláte?

Máte svoje hobby dost rádi?

Než se vrhnete na business plán a tvorbu webu, položte si několik základních otázek.

  • Kam byste se chtěli se svým hobby posunout – v krátkodobém (příští rok) i dlouhodobém (5 let) horizontu.
  • Myslí si vaše okolí, že jde o užitečný a přínosný koníček?
  • Budete si ho stále užívat, i když ho přeměníte na povinnost a zdroj výdělku?
  • Kolik času do něj můžete investovat?
  • Máte dost kapitálu, abyste se do toho pustili?

Zkuste si následující dvě cvičení a zjistíte, které vaše koníčky se nejlépe hodí pro vaši novou kariéru a také, jestli jste na tuto změnu připravení.

Od koníčků k výdělku v 5 krocích

Vytvořte si seznam svých zálib a vášní

Sepište všechny koníčky, které si užíváte. Pak je seřaďte podle toho, jak jste v nich pokročilí a zběhlí.

Odborné znalosti koníčků

Ukázka grafu pokročilosti v daném hobby

Každý koníček přeměňte v produkt s určitou hodnotou. Podle příkladů v tabulce nahoře můžete jako produkty uvést kváskový chléb, háčkované prostírání a vedení kurzů plavání. V případě, že je vaším koníčkem taková činnost, jako gambling, můžete popustit uzdu fantazii a jako hodnotu můžete uvést filmová práva pro váš životní příběh (nebo souhlas s účastí v psychiatrické studii).

Mějte reálná očekávání. Zamyslete se nad tím, jaký přínos můžou vaše záliby mít pro ostatní – za co budou ochotní zaplatit. Sepište si důvody, proč jste zrovna vy v dané oblasti tím nejlepším, co můžou dostat.

Prozkoumejte všechna zákoutí svých koníčků, zjistěte jak komplexní a různorodé můžou být. Zkuste vymyslet, jak své oblíbené činnosti nakombinovat. Jste-li například fanouškem fantasy literatury a zároveň rádi sami píšete, můžete sepisovat recenze zajímavých knih.

Různé stránky aktivit

Ukázka různého využití koníčků

Nejste si jisti, jestli jste připraveni jít se svým koníčkem na trh? Projděte si následující diagram, pomůže vám s rozhodnutím.

Měli byste přeměnit svůj koníček ve výdělek?

Diagram – jste připraveni zprofesionalizovat svůj koníček?

Prozkoumejte trh

Společnost Frito-Lay dostala v roce 2005 geniální nápad. Vyrobila balzám na rty s příchutí oblíbených křupek Cheetos. Velice brzy ale zjistili, že kombinace výrobku, který má ochránit rty (a jako bonus příjemně vonět a chutnat) a slané sýrové příchutě není zase tak geniální, jak se na první pohled zdálo. Ne každá kombinace si zaslouží uvedení na trh – zkuste zůstat nohama na zemi.

Nevyplatí se ani příliš očividná inspirace známým a zavedeným výrobkem. Microsoft se v roce 2006 pokusil dostihnout přehrávače iPod od Apple a představil svůj Zune. Očekávaný masový prodej se ale nerozběhl, Microsoft zkrátka a dobře nedokázal Apple předstihnout. Když se pustíte do boje s existující značkou či produktem, musíte si být opravdu jistí, že nabízíte víc, než vaše konkurence.

Můžete se ale určitě nechat inspirovat současnými trendy a oblíbenými produkty. Sestavili jsme pro vás tabulku s oblíbenými volnočasovými aktivitami, které by se mohlo vyplatit přeměnit ve vynášející podnikání.

Koníčky, které jsou populární a mohou vám začít vydělávat.

Oblíbené koníčky, které mají potenciál vydělávat peníze. Jsou seřazené podle oblíbenosti a četnosti zmínek v online publikacích.

V posledním roce se těší oblibě psaní, fitness, hlídání domácích mazlíčků, výuka hudby nebo úpravy videí.

Vytvořte si persony pro lepší představu o tom, co vlastně nabízet.

  • Kdo jsou vaši zákazníci?
  • Kde se pohybují?
  • Co potřebují?
  • Jak je oslovíte?

Svůj produkt nebo službu otestujte

Vyzkoušejte si své nové zaměření na rodině a známých. Prezentujte jim, co nabízíte. Můžete je nechat vyplnit dotazník a sbírat zpětnou vazbu. Nebojte se zeptat, co si ostatní myslí – pomůže vám to odhalit, jestli jste udělali správné rozhodnutí.

Vytvořte marketingovou strategii

Budete potřebovat název, firemní identitu, motto, logo. Pomozte zákazníkům, aby si vás snadno zapamatovali.

Oslovte lidi na sociálních sítích. Vytvořte si firemní stránky. Aktivně se zapojte do místních nebo online akcí, prezentujte se na farmářském trhu, sdílejte své znalosti na serverech, nabízejících online kurzy.

Sbírejte zpětnou vazbu od zákazníků, zkuste využít recenze Google nebo Trustpilot. Můžete rozeslat dotazníky pomocí služby Survio.

Vyberte svůj prodejní kanál.

Prodávat osobně nebo přes internet?

Možností je nepočítaně. Můžete nabídnout své zboží v místní prodejně, prodávat vlastní výrobky přes Fler, otevřít vlastní e-shop nebo sdílet vlastní videa na Youtube.

Distributoři s přidanou hodnotou (VAR= Value-added Resellers)

Pokud doplňujete a prodáváte produkty jiného výrobce (jako distributor s přidanou hodnotou), nabízíte produkty vlastním zákazníkům, ale jste v mnoha ohledech závislí na svém obchodním partnerovi. Tento systém je rozšířený hlavně v IT oblasti – distributoři například pro koncového zákazníka chystají hardware k okamžitému použití. Přidávají užitnou hodnotu k existujícímu výrobku.

Velkoobchod

Jestli se necítíte na otevření vlastního kamenného obchodu, můžete spolupracovat s distributorem. Ten vaše produkty může prodávat malým prodejnám či e-shopům, nebo je nabízet ve svém obchodě.

Nepodceňte legální stránku prodeje

Sežeňte si všechna potřebná povolení, licence a certifikáty. Základem je živnostenský list, který určuje, pod kterou živnost spadáte a co to pro vaše podnikání bude znamenat. V každé zemi existují jiná pravidla ohledně daňových odvodů. Musíte s tím počítat, pokud své produkty chcete nabízet i za hranicemi. Nová pravidla ohledně DPH pro online prodej v rámci EU najdete například v tomto článku.

Oficiální certifikáty vám pomůžou navýšit důvěryhodnost. Všechny certifikáty z abosolvovaných kurzů a diplomy si nezapomeňte vystavit i na svém firemním webu či portfoliu.

Pokud si kromě výdělku svým koníčkem budete i nadále vydělávat ve svém zaměstnání, dejte si pozor na několik věcí:

  • nevstupujete do konfliktu zájmů se svým zaměstnavatelem
  • vaše pracovní smlouva umožňuje další výdělek
  • domluvíte se na pracovní době se svým zaměstnavatelem.

Přivýdělek nebo plný úvazek?

Budete se muset rozhodnout, jestli své zaměstnání pověsíte na hřebík, nebo v něm setrváte.

Výhody a nevýhody obou variant si sepište do tabulky. Své rozhodnutí nemusíte uspěchat, vždycky můžete začít s pár hodinami týdně a postupně přidávat.

Začněte vydělávat díky koníčkům

Sesbírali jsme pro vás rady od těch, kteří se do toho pustili a práce je teď doslova jejich koníčkem.

Tipy od profíků

  • začněte pomalu
  • ponechte si svůj dosavadní výdělek
  • soustřeďte se na to, co vás opravdu baví a prodejte to ostatním
  • sbližte se se svou lokální komunitou, jako jsou kavárny nebo malé prodejny
  • oslovte známé, kteří by vám mohli pomoci s prodejem nebo vás jinak podpořit
  • pokuste se sehnat sponzora
  • přizpůsobte své pracovní prostředí novým aktivitám
  • stanovte si jasné hranice mezi pracovním časem a prostorem a svým soukromím
  • neciťte povinnost souhlasit se všemi nabídkami
  • nechte si pomoci, outsourcujte
  • vytvořte spolehlivý tým
  • vytvořte si shrnutí pro média
  • nepodceňujte administrativu – do týmu přiberte účetní či sekretářku
  • oslavujte i malé úspěchy
  • nebojte se požádat o pomoc
  • nepodceňujte cenu, jakou má dobrá účetní
  • nerozjíždějte nové podnikání, pokud nemáte finanční rezervu
  • buďte trpěliví, nějakou chvíli zabere, než se váš podnik rozjede.

Nechte se inspirovat příběhy našich zákazníků. Erika Žáková se rozhodla naplno věnovat svému koníčku – přípravě veganského jídla – a nyní provozuje úspěšnou cateringovou společnost Green Leaves.

Podnikat jsem začala před třemi lety. V té době jsem dokončovala bakalářský titul a věděla jsem, že nechci dál studovat. Už od začátku studií jsem si hrála s myšlenkou, že bych ráda dělala práci, která mě baví. Vaření veganského jídla byl můj největší koníček a láska, tak jsem se rozhodla tuto myšlenku realizovat.

Lucie Reno se nejprve věnovala kosmetice a líčení ve svém volném čase. Postupně její koníček přerostl ve vášeň a teď vlastní úspěšný salon.

Umění a krása ženy mě fascinovaly již od dětství. Navštěvovala jsem umělecké školy, chodila do umělecké třídy. Líčila jsem všechny své blízké a kamarádky na jejich vysněná rande. I proto jsem v roce 2004 absolvovala svůj první kurz Vizážista/stylista. Šlo hlavně o načerpání informací a zdokonalení technik, stále spíš pro osobní zábavu. Zlom nastal až v roce 2008, kdy jsem se rozhodla podpořit svého tehdejšího přítele, úspěšného fotografa, a začala mu líčit modelky. V tu dobu se stala z koníčku opravdová vášeň.

Někdy by měl koníček zůstat koníčkem

Rádi byste si začali vydělávat něčím novým, ale nejste si jisti, jestli jste připraveni? Někdy je lepší ponechat si koníček jen pro potěšení. Významnými znaky, že byste neměli ze své záliby vytvářet svůj výdělek, jsou:

  • váš koníček je pro vás relaxací a restartem
  • mohl by se vám znechutit, pokud nedokážete začít vydělávat peníze
  • jste spíše volnomyšlenkář a máte problém dokončit projekt
  • na trhu není po vašem nápadu poptávka
  • nemáte obchodního ducha
  • jste příliš zaneprázdněni

Myslete hlavně na sebe – pokud je váš koníček tím jediným, u čeho si dokážete odpočinout, určitě se o něj nepřipravujte. Když k němu přidáte praktické starosti a budete na něm finančně závislí, velice brzy se změní ve stresor. Pokud si rádi děláte věci po svém a nezajímá vás názor klienta, nemuselo by pro vás podnikání s vašimi zálibami dopadnout dobře.

Pro případ, že byste s pomocí svého koníčku nedokázali vytvořit dostatečný příjem, zvažte variantu, že si jej ponecháte pouze jako přivýdělek.

Představili jsme vám hlavní body, které je potřeba zvážit, když se chystáte začít živit svým koníčkem.

Plánujete to rozjet a potřebujete vlastní stránky? Přečtěte si náš podrobný návod.