Co je SEO a jak funguje?

19.9.2019
Základy SEO

Zajímá vás, co je to SEO, jak funguje, a co vše proces optimalizace webových stránek zahrnuje? Přinášíme vám stručný a jasný SEO přehled, který by měl znát každý majitel webu, blogu či e-shopu.

SEO: Co to je?

SEO (optimalizace webových stránek pro vyhledávače) je marketingová disciplína, která zvyšuje počet zobrazení vašich stránek v organických výsledcích vyhledávání. Pomáhá webu posunout se ve vyhledávání na lepší pozici (ideálně na první stránku s výsledky vyhledávání), čímž ho dělá viditelnějším a přivádí na něj více uživatelů.

Celý proces optimalizace stránek pro vyhledávače však obsahuje řadu kroků a faktorů. Nejdůležitější z nich jsou:

  • obsahová analýza
  • analýza klíčových slov
  • on-page SEO
  • budování zpětných odkazů (linkbuilding)
  • optimalizace rychlosti webu

Jak SEO funguje?

Vyhledávače (Google, Seznam, Bing,…) mají svůj hodnotící algoritmus. Jedná se o soubor faktorů, kterými vyhledávač vaše stránky měří a hodnotí. Podle tohoto vyhodnocení pak uživateli seřadí nabídku stránek ve výsledcích vyhledávání.

Hodnotících faktorů (tzv. Ranking factors) je mnoho a navíc se stále vyvíjí a upravují, stejně jako hodnotící algoritmus. Některé faktory jsou zásadní, jiné mají menší vliv. S optimalizací je tedy vhodné začít od těch nejdůležitějších.

SEO je dlouhodobý proces

SEO není jednorázová aktivita, kterou jednou „nastavíte“ a máte hotovo. Bude vás stát čas a úsilí, proto je také dobré mít stanovený plán a kontrolovat výsledky. Držet se aktuálních potřeb, zájmů a otázek uživatelů internetu vyžaduje sledovat trendy, aktualizovat starý obsah a přidávat nový.

Je potřeba ujasnit si, co vaše cílové publikum vyhledává, a jaké odpovědi očekává. A pak tento obsah dostat na váš web.

SEO je i technickou záležitostí

SEO ale není jen o obsahu a klíčových slovech, jak si často začátečníci myslí. Vyhledávače totiž hodnotí i technické parametry stránek (rychlost, responzivita, bezpečnost,…), které by měl web splňovat, aby se dobře umisťoval.

Ve Webnode se s technickým zázemím nemusíte trápit. Webnode online editor je navržený pro začátečníky s tvorbou stránek a řadu složitějších funkcí zvládne za vás. Jedná se hlavně o HTTPS zabezpečení, rychlé načítání stránky, responzivní zobrazení stránek a další.

SEO zahrnuje linkbuilding

Budování zpětných odkazů (linkbuilding) je také jedním ze zásadních hodnotících faktorů. Když na váš web odkazují relevantní a kvalitní weby, dostávají vyhledávače signál, že i wáš web je kvalitní a bude se uživatelům líbit. A posune ho na přední pozice.

Pomocí zpětných odkazů budujete důvěryhodnost, autoritu a odbornost vašich stránek. Návštěvníci i vyhledávače vás budou vnímat jako odborníky ve svém oboru a kvalitní zdroj informací.

SEO se dá měřit a hodnotit

Stejně jako pro výkonnostní marketing, i pro SEO existují marketingové nástroje, kterými lze výsledky SEO sledovat. Naprostým základem jsou Google Search Console a Google Analytics, kde můžete sledovat návštěvnost stránek, počet uživatelů, počet zobrazení ve vyhledávání, počet kliknutí i průměrnou pozici stránek.

Specializované SEO nástroje (většinou placené) pak poskytují i návrhy klíčových slov, přehled odkazů a technického stavu webu. Umožňují provádět analýzu klíčových slov, sledovat umístění pro jednotlivá klíčová slova, nebo vypátrat klíčová slova konkurence.

Už znáte základy, ale potřebujete vědět víc? Další SEO články:

Chcete zlepšit SEO svého webu? Zkuste návod na optimalizaci webu krok za krokem